Et personlig nettverk er ikke noe du får, det må bygges. Noen er gode til det, og bygger sitt nettverk helt naturlig i alle tenkelige sammenhenger. Andre opplever det som vanskelig og litt ubehagelig. Uansett hvor du er på den skalaen, vil du tjene på å ha et bevisst forhold til verdien av gode forbindelser.
Den åpenbare grunnen til at du må satse på å bygge ditt eget nettverk, er at det forsterker dine muligheter som selger. Både direkte og indirekte.
Start nå – ikke utsett
Mange spør seg, når er det beste tidspunktet å bygge et nettverk? Svaret er like enkelt som det er utfordrende: NÅ! Begynn nå og fortsett gradvis både i medgangs- og motgangstider. Å bygge nettverk bare når du trenger det, er en dårlig strategi.
Et godt utgangspunkt er å begynne før du trenger det. Da er du i en posisjon hvor du kan gi mer enn du tar, og verdien du tilfører andre er større. Derfor bygger du samtidig både tillit og en slags takknemlighetsgjeld. Det siste gjør at andre i en ellers travel hverdag, tar til seg informasjonen og tilbudene du gir dem.
Mer om fordelene
La oss starte med det åpenbare. En person som har tillit til deg, og snakker varmt om deg og de produktene du selger er god å ha. Det kan bli «gull verdt», bokstavelig talt.
Alle selgere spør seg selv: Hvordan få nye kunder?» Hvordan få tak i flere som vil jobbe sammen med meg? Og selvfølgelig, hvordan ta vare på de kundene jeg har på en god og engasjerende måte. I tillegg til egeninnsats trenger du gode ambassadører.
Noen opplever dette som en tøff del av jobben som direkteselger. Men det er åpenbart at for å få suksess må du både ta initiativ og bruke tid på nettverksbygging.
Mange tenker ikke på eget nettverk som en mulig salgskanal. Ei heller på hva effekten på eget salgsbudsjett vil bli, hvis du jobber mer målrettet for å utvide ditt eget nettverk.
Vi avslutter med et råd som kan få snøballen til å rulle:
Finn ut hvem du er beste tjent med å snakke med, både som kunde og som ambassadør for deg og dine produkter. Oppsøk steder der du treffer slike personer. Ikke vær redd for å slå av en prat. Husk visittkortene og forbered deg på en kort og klar presentasjon – ta gjerne med noen vareprøver.
Velg den sosiale medier kanalen som passer deg best – og sørg for jevnlige oppdateringer der. Ikke overkommuniser – post en til to ganger i uken er ekspertenes beste råd.
Lykke til!