Direktesalgsforbundet er kjent for å ha et godt fokus på bransjens etiske standarder, blant annet med ett regelverk som medlemmene og deres salgsapparat er forpliktet til å etterleve. Nå etableres et eget etisk råd.
Målet er ikke oppdrett av en sint vaktbikkje, men å etablere en hjelpefunksjon der medlemmene og deres selgere kan lære og få vurdert og avklart sine dilemmaer. Alle som er i kontakt med en direkteselger skal oppleve trygge og seriøse forretningsforhold.
— Det nyvalgte styret har prioritert dette høyt og etter noen få uker har vi det meste på plass, forteller Dan Sharoni. Han er styrets leder og legger til at styret skal ha sin representant i det etiske rådet.
Regelverk som et gode
— Etiske regler skal etterleves. Det blir enklere når reglene sees på som et gode, både for den som selger – og kjøper. Det skal vi være med å legge til rette for. Vår oppgave blir først og fremst å være en kompetanseressurs. En ressurs som definerer problemområder og er tilstede med råd og hjelp til medlemsbedriftene i forbundet og deres salgsapparat, sier Gorm Kunøe. Han har fått oppgaven med å etablere og lede nykommeren.
Gorm Kunøe har vært involvert i direktesalgsbransjens forretningsmodell og etikk i mange år.
Nå har han delvis pensjonert seg, men er fortsatt aktiv som førstelektor innen de fag han har utviklet i sine 35 år ved Handelshøyskolen BI. Kunøes merkesaker er nå, som tidligere forskningsbaserte kurs innen salg og salgsledelse. Personlig salg og salgsplanlegging, direkte markedsføring, CRM, relasjonsmarkedsføring, service og etikk. Her ligger hans kjernekompetanse som han gjerne deler med direktesalgsbransjen.
MLM – Multi Level Marketing kan være komplisert og det er ikke mange som kjenner salgsmodellen så godt i detalj som han. Med en stadig styrket digital markedsføring i tillegg, er det noe nytt å ta hensyn til hele tiden.
— Forbrukerombudet holder ett strengt øye med bransjen. Det er bra og derfor må etiske regler knas inn. Hva man står for etisk og moralsk. Det er selskapet – og ikke distributørene som har det overordnede ansvaret. Men alle må kjenne reglene og få hjelp om det er noe de lurer på, fastslår Kunøe.
Viktig i alle bransjer
Hvorfor er etikk og et etisk regelverk viktig for kundene? Gorm tenker tilbake på da han holdt kurs i etikk for eiendomsmeglere.
— Jeg opplevde liten interesse og så mange gjesp blant deltakerne – og derfor går det galt for mange meglere. Jeg kjenner direktesalgsbransjen godt og med et etisk råd skal vi både veilede og hjelpe i forhold til regelverket som bransjen allerede har etablert.
— Kanskje skal noe i regelverket vi har fjernes, endres eller legges til, slik at vi til enhver til er helt oppdatert, legger han til.
Det er mange fallgruver
— Kanskje går ikke forretningen så bra – da må du lengre frem i skoene – og så gir de gass og bruker for sterke ord – ting man ikke kan stå for. Det går ikke, sier han.
Kunøe trekker frem at journalister lever av at folk leser artiklene deres. For disse er etiske overtramp, gjerne knyttet til helse, såkalt «god» journalistikk.
— Journalistene tar tak i ting, skriver raskt ut fra påstander som blir fremsatt til dem, uten nødvendigvis å ta alle forhold i betraktning.
En god forretningsmodell bunner i å være forberedt og gjennomføre den på en riktig måte. Etikk er helt avgjørende for å lykkes og komme dit vi vil.
— Det er det vi i det etiske rådet skal jobbe med. Jeg gleder meg til å bidra, avslutter Gorm Kunøe.