På Dan Sharonis venstre side står først Giuliano fra det Italienske direktesalgsforbundet, Krister Fräser fra Sverige, så Dan og helt til høyre Janusz fra det polske direktesalgsforbundet.

Ikke «bare» Europas EU-hovedstad

June 27, 2023

Direktesalgsforbundet ønsker å være mer tilstede. Både hos medlemsbedriftene – og der det europeiske samarbeidet utvikles. Bli med til Seldia – i Brussel.



− I Norge er vi 65 850 direkteselgere. Det gjør oss til en større bransje enn mange er klar over, sier styrelederen i Direktesalgsforbundet Dan Sharoni.

− Men i forhold til den europeiske aktiviteten blir vi som en mygg å regne, konstaterer han. Nylig kom han tilbake fra «General Assembly» som er en form for europeisk årsmøte.

I Avenue de Tervueren ligger Seldia-kontorene til det europeiske direktesalgs-fellesskapet som ble stiftet i 1968. Den gang var målet å være en felles stemme for bransjen. Nå representerer Seldia 25 nasjonale forbund og har i tillegg knyttet 14 selskaper og 16 servicetilbydere til seg.

Disse representerer 9 525 373 direkteselgere, hvorav 6 565 018 som bor i EU-landene.

− Vi var ikke langt ut i møtet før jeg merket meg størrelsen, og hvor grundig og profesjonelt alt var organisert. Plasseringen i Brussel er ikke tilfeldig.

− Seldia er ekstremt aktive overfor EU, noe som gir hele bransjen en trygghet for at vi får frem våre meninger, kjenner til – og kan følge alle regler og forordninger som vedtas, sier Dan Sharoni.

Setter klare mål

Seldias definerer selv sin hovedoppgave som å:

«fremme og representere, på europeisk nivå, interessene til våre medlemsforeninger og selskaper. I tillegg skal vi være stemmen til alle selgerne som driver direktesalg».

Målet er at direktesalg skal være en dynamisk og pålitelig distribusjonskanal, med metoder som både forbrukere og direkteselgere kan stole på. Direktesalg er en bransje som gir muligheter for mennesker i alle aldre, uavhengig av kjønn eller utdanningsnivå. Det skal være godt mulig å utvikle sin egen virksomhet med liten risiko.

Et langt større omfang

All handel endrer seg over tid. Det gjelder selvfølgelig direktesalgsbransjen også – og i tiden vi er inne i nå, skjer omstillinger raskt. Mulighetene, metodene og typiske salgsvarer fra i går, vil endre seg i morgen. Det all handel eksempler på.

− Et mål for meg med dagene i Brussel, var å bli bedre kjent med de nasjonale forbundene. Særlig Frankrike imponerte meg. De har 130 medlemmer og 50 partnere – og har utviklet en bransjeforening som har blitt flinke til å inkludere mange varianter av Direktesalg, sier Dan.

Han trekker frem alarmselskapet Verisure som et godt eksempel. Deres metodikk er direktesalg selv om vi kanskje ikke er vant med å definere det slik i Norge.

− Vi må bli flinkere til å se rundt oss og jeg håper vi kan rekruttere bredere enn vi har gjort frem til nå. Vi kan få til mer sammen, sier han.

Besøker medlemmene

Sammen med Code Administrator har styrelederen begynt på besøksreiser til medlemmene for å presentere forbundet, se på muligheter og diskutere medlemsbedriftenes behov. Blant dem som ble besøkt før sommeren var Mary Kay og Forever Living.

− Vi kommer tettere på hverandre når vi møtes. Det er i seg selv veldig viktig, oppsummerer styrelederen.

Medlemsbesøkene fortsetter etter ferien. Vi vil presentere oss, dele erfaringer og diskutere hvordan vi kan styrke et enda sterkere fellesskap.

− Vi er i gang, men husk at hovedveien ligger foran oss, avslutter Dan Sharoni.