Vi lever av kundene våre. Hvilke hensyn må du, som direkteselger, ta i din kontakt med dem. Er det greit å tilby en «gratis» vare eller tjeneste, når målet egentlig er å binde kunden til en avtale de ikke helt forstår rekkevidden av?
Så hvorfor prøve seg? Den kunden du ønsket et forhold til lenge, blir plutselig både sur og borte.
Hvordan kunne det skje? I din fantasi ville du jo bare hjelpe vedkommende.
«Jo, det var kanskje litt i overkanten smart»
bruker du som unnskyldning overfor deg selv. Lær deg å begripe konsekvenser av egne handlinger og tenk deg om før du ødelegger forholdet til det mest kostbare du har (kunden). Din innebygde etikk må stoppe slike feil.
Bransjens etiske råd
Direktesalgsbransjen er nøye med at alle kunder skal oppleve vår bransje som trygg og rettferdig. Vi skal følge lover og regler, stå for de påstandene vi fremmer – og levere som avtalt. Kvaliteten på kundeopplevelsene skal heller ligge i overkant, enn det motsatte.
Hva kan en selger foreta seg før vi møter etiske dilemmaer – og hvordan behandler vi dem?
Bransjen skal fortsette å styrke sitt gode renommé. Derfor har vi et aktivt etisk råd ledet av førstelektor Gorm Kunøe med erfaring blant annet fra Handelshøgskolen BI.
Bruk sommeren til å lære. Her kan du lese hans vurderinger og få gode råd om dette dilemmaet. les mer her