Bekrefter bransjens styrker

August 1, 2023

Seldia-undersøkelsen for 2023 er her. Den er gjennomført i 12 land med totalt 25,896 respondenter. Undersøkelsen bekrefter at «ansikt til ansikt» og home-partys er hoved salgskanalene for direktesalg.

Sosiale kanaler brukes stadig mer for å styrke kundeforholdene og støtte salget. Det inkluderer å rekruttere nye kundeforhold. Sosiale medier brukes mest av selgere under 45 år.

Helt konkret

Direkteselgere selger til sine eksisterende kunder gjennom personlig etablerte nettverk (54%), produktdemonstrasjoner/home partys (39%) og sosiale medier (39%).

Selgere rekrutterer nye kunder ved hjelp av gode referanser «munn til munn» (64%), personlige nettvert (51%) og i produktdemonstrasjoner/home partys (43%).

Trives i bransjen

Over tre fjerdedeler (78%) svarer at de er fornøyd med å jobbe som direkteselgere, mens bare 5% sier de er misfornøyde.

72% svarte i undersøkelsen at direktesalg har oppfylt eller overgår forventningene deres, mens 21% sier de ikke har nådd forventede mål.

Et stort flertall av direkteselgere, 85% er enige i at styrken til bransjen er den personlige kontakten mellom selger og kunder. Mer enn tre fjerdedeler er enige om at det er verdt innsatsen å begynne som direkteselger (78%) og at merinntektene salgsinntektene gir utgjør en forskjell (74%).

Over halvparten (55%) rapporterer også at direktesalg oppfattes positivt i deres omgangskrets.

Disse har svart:

Frankrike 2274

Tyskland 3128

Italia 9712

Nederland 323

Tsjekkia 2883

Baltikum 1728

Polen 1709

Slovakia 1482

Spania 1819

Skandinavia 834