Seldia-undersøkelsen for 2023 er her. Den er gjennomført i 12 land med totalt 25,896 respondenter. Undersøkelsen bekrefter at «ansikt til ansikt» og home-partys er hoved salgskanalene for direktesalg.
Sosiale kanaler brukes stadig mer for å styrke kundeforholdene og støtte salget. Det inkluderer å rekruttere nye kundeforhold. Sosiale medier brukes mest av selgere under 45 år.
Helt konkret
Direkteselgere selger til sine eksisterende kunder gjennom personlig etablerte nettverk (54%), produktdemonstrasjoner/home partys (39%) og sosiale medier (39%).
Selgere rekrutterer nye kunder ved hjelp av gode referanser «munn til munn» (64%), personlige nettvert (51%) og i produktdemonstrasjoner/home partys (43%).
Trives i bransjen
Over tre fjerdedeler (78%) svarer at de er fornøyd med å jobbe som direkteselgere, mens bare 5% sier de er misfornøyde.
72% svarte i undersøkelsen at direktesalg har oppfylt eller overgår forventningene deres, mens 21% sier de ikke har nådd forventede mål.
Et stort flertall av direkteselgere, 85% er enige i at styrken til bransjen er den personlige kontakten mellom selger og kunder. Mer enn tre fjerdedeler er enige om at det er verdt innsatsen å begynne som direkteselger (78%) og at merinntektene salgsinntektene gir utgjør en forskjell (74%).
Over halvparten (55%) rapporterer også at direktesalg oppfattes positivt i deres omgangskrets.
Disse har svart:
Frankrike 2274
Tyskland 3128
Italia 9712
Nederland 323
Tsjekkia 2883
Baltikum 1728
Polen 1709
Slovakia 1482
Spania 1819
Skandinavia 834