Direktesalgsforbundet er her for hele bransjen – og vi er et svært viktig talerør når vi står sammen. Det har gått 16 måneder siden Dan Sharoni overtok som styrets leder. Hans forgjenger gjorde en jobb det stor respekt av, men så døde han ganske plutselig.
— Det var svært trist og tilbake sto vi med et stort tomrom. Sorgen måtte slukkes, mye måtte gjennomgås og på plass. Det ble også en anledning til å gjøre endringer.
Nå er det særlig tre endringer han trekker frem.
— Vi har fått på plass et Etisk råd, en aktiv Code administrator og så er vi mer ute blant medlemsbedriftene.
Det siste er det mange som har fått merke. For Dan er ikke vond å be. Når han blir invitert, kommer han. Enten det er for å holde foredrag på et event hos en medlemsbedrift – eller rett og slett bli bedre kjent ved personlig oppmøte.
En utsatt bransje
— Dette er en bransje der det er viktig at vi står sammen. Hvem som selger hvilke produkter, betyr lite for oss sentralt i forbundet. Men vi må alle være stolte av bransjen vi er en del av, og sørge for at kundene våre får gode opplevelser med produkter eller tjenester som er verdt prisen de betaler.
De viktige reglene
Direktesalgsforbundets felles etiske regler er alle forpliktet til å følge.
— De er viktige for alle i bransjen og kundene våre. Vi er så heldige å ha med oss Gorm Kunøe, tidligere pro-rektor ved Handelshøyskolen BI. På hans initiativ er reglene gjennomgått og tilpasset 2023. Med seg i det etiske rådet har han Camilla Gresseth fra Herbalife og André Rangell, Norwex.
— Mange direkteselgere tar kontakt med oss, og forteller om hvordan reglene styrker deres aktivitet som et kvalitetsstempel, sier Dan Sharoni.
Vi er kolleger
Ett hvert møte er viktig. Når vi møtes, lærer vi av hverandre. Lite kan matche førstehånds kunnskap, sier han.
— Bransjen vår blir tydeligere for hver dag og kommer stadig fremover godt hjulpet av at den tradisjonelle handelsformen der alle stormet til butikkene er under press. Handelen finner nye veier, der digital handel har blitt en viktig kanal. Men den mangler fortsatt mye for å bli trygg og god for forbrukeren.
— Det mener jeg direktesalg er. Produktene demonstreres på en personlig måte, kjøperen får svar på sine spørsmål, forbrukerrettighetene er bedre enn ved annet standardsalg. og det oppstår et oppriktig forhold mellom kjøper og selger.
Beregninger viser at 65 000 er tilknyttet direktesalgsbransjen i Norge.
— 18. november skal vi kåre de beste selgerne fra hver medlemsbedrift under DF Award. Dette er et fast arrangement – nytt i år er at vi lager et mega-Award i Gøteborg sammen med våre søsterorganisasjoner i Sverige og Danmark, forteller han.
Dan Sharoni avslutter gjerne med å snakke litt om den friheten som direktesalgsbransjen kan gi.
— Vi hører stadig om personer som har vanskelig for å komme inn i arbeidslivet. Andre er trøtte av det samme arbeidslivet – og vil gjerne trappe ned. Felles for disse er at de kan finne svaret på det de søker som direkteselgere.
— Det kreves selvfølgelig et topp engasjement for å lykkes, som i alt annet – men når du først er i gang er det opp til deg selv hvor mye og når du vil jobbe. Dessuten blir de aller fleste med i et team der du får opplæring og motivasjon på en god måte, avslutter Dan Sharoni – styreleder i Direktesalgsforbundet.