Få bransjer har så gjennomtenke og klare etiske regler som direktesalg. Reglene gjør det lettere, både for selgere og kunder å vite tydelig hvordan vi skal prestere – og hva de bør forvente. Under årsmøtet vil reglene bli gjennomgått og en oppdatert versjon bli lagt frem for vedtak.
Foto hentet fra BI video
Etikk er læren, eller teorien, om hva som er riktig og galt. Hvordan vi oppfører oss er viktig i alle forhold og faser av livet. Dine etiske vurderinger hjelper deg å bygge opp – eller rive ned.
Hvordan du fremstår, ditt omdømme, fremtidsperspektiv og seriøsitet er alle viktige forhold som må behandles med respekt. Det siste, seriøsitet, er kanskje det viktigste når det gjelder dine muligheter som selger innen direktesalg.
Våre spesialister
Direktesalgsforbundet har et eget Etisk råd, ledet av førstelektor Gorm Kunøe. Med seg har han Camilla Gresseth fra Herbalife og André Rangell, Norwex.
− I Etisk råd setter vi søkelyset særlig på tre forhold – hva som er godt, hva er det rette og hvordan bør man oppføre seg. Iblant er det vanskelig å vite hva som er rett å gjøre. Hvis du må velge én løsning ut fra flere muligheter, vil våre etiske regler være til hjelp, sier Gorm Kunøe.
Han legger til at etikk henger nøye sammen med de moralske vurderinger du gjør – hvordan du oppfører deg, altså hva du faktisk gjør.
− Å handle moralsk betyr å oppføre seg etter de normer og regler som gjelder i den gruppen man tilhører. Gruppen kan være forskjellig – familien, vennegjengen eller kollegaene. Vårt fokus er på direktesalgsbransjen, sier Gorm Kunøe.
Årsmøtebeslutning
For at etiske regler skal fungere slik de er ment, må de ha bred aksept og full respekt.
− Det legger vi til rette for ved å behandle disse i årsmøtet dit alle medlemsbedriftene selvfølgelig er invitert. Dermed kan alle få si sin mening og begrunne disse, sier lederen av forbundet, Dan Sharoni. Årets årsmøte er innkalt til 14. mars.
Gorm Kunøe opplyser at Etisk råd har besluttet å utforme en kortversjon av de etiske reglene for å øke tilgjengeligheten til en del vanskelige temaer.
Det er vårt ønske å lette inngangen til etikk i praksis gjennom denne kortversjon av reglene, sier han.
§ 1. Generelt om etisk forretningsskikk
Opptre alltid korrekt ut fra det som er normal forståelse av forretningsmessig etikk. Ingen finurlige ordlegginger eller produktbeskrivelser med små bokstaver.
Kundene skal kunne forstå, at de handler med hederlige folk.
§ 2 Rådgivning og etikk i praksis
Vit hva du snakker om uansett i hvilken salgskanal du kommuniserer med kunder, konsulenter eller leverandører. Ellers stopp opp – og vent.
Kjenn din begrensning når du gir råd. Ikke ta fantasien i bruk.
§ 3 Markedskommunikasjon
Bransjens kommunikasjon skal kjennetegnes ved å være tydelig, lettfattelig, effektiv, korrekt og uten at kundene føler seg presset.
Vær lett forståelig i din kommunikasjon og uten å kunne misforstås.
§ 4 Intern kommunikasjon og utdanning i etikk
Etikk skal være en fast og naturlig del av våre medlemmers utdanning.
God etisk kultur i det daglige starter hos den enkelte.
§ 5 Korrekt opptreden og atferd overfor kunder og kollegaer
Alle med kundekontakt må vite maksimalt om produkter og bruken av produktene. Etiske retningslinjer fra Direktesalgsforbundet skal være kjente og må overholdes.
Trå varsomt og gjennomtenkt i din omgang med kunder og kollegaer.
§6 Etiske krav til våre leverandører
Hele leverandør – og underleverandørkjeden må kjenne sitt etiske ansvar i det de leverer til kunder gjennom Direktesalgsforbundets medlemmer.
Tilkjennegi ditt ansvar og dine etiske krav til din leverandør.
§7 Oppdatert kunnskap og korrekt atferd
Ved stadig oppdatert kunnskap om produktene og deres bruk, skal medlemmene skape tillit og respekt om sin virksomhet. Tillit og respekt oppnås gjennom korrekt atferd i det daglige arbeidet. Du skal bygge tillit ved at det du skriver og forklarer er vitenskapelig faktabasert. Fakta skal ikke bygge på holdninger og egne erfaringer.
§8 Tittelbruk og bruken av Direktesalgsforbundets logo
Våre leverandører må kjenne viktigheten av, og fordelene ved å være medlemmer av Direktesalgsforbundet. Beslutninger tatt i Direktesalgsforbundet skal stå sentralt i medlemmenes daglige virke.
Bruk gjerne Direktesalgsforbundets omdømme og logo.
§ 9 Brudd på etiske regler
Mangel på etikk i hverdagen ødelegger for alle i bransjen. Derfor må det være en sammenheng mellom det vi forteller, og det vi gjør.
Medlemmene plikter å følge Direktesalgsforbundets etiske regler.
§ 10 Endringer
Endring av de etiske regler kan bare foretas av Direktesalgsforbundets årsmøte etter forberedelser fra Etisk råd. Styret kan likevel vedta tillegg til reglene gjeldende frem til førstkommende årsmøte.