Hvis kundene dine vil kontrollere

July 3, 2024

Det å samle inn opplysninger om kundene våre når vi selger, har blitt helt vanlig. Vi lagrer hva de heter, hva de kjøper, hvor de bor – og noen ganger betalingsinformasjon. Selv om kunden gir fra seg opplysningene, er det kunden som «eier» informasjonen.

Datatilsynet betegner retten til innsyn som et «redskap» som gir kunden mulighet til selv å følge med på hva som skjer med opplysningene deres. Ved å be om innsyn kan kunden din også oppdage feil i personopplysninger om seg selv, og kontrollere at selgeren ikke bryter med retten til kundens personvern.

Rett til innsyn

Mange tar kontakt med Datatilsynet fordi de har spørsmål om hvordan personopplysningene deres blir behandlet. Retten til innsyn er til for at de skal få svar på spørsmålene sine.

Datatilsynet skriver på sine nettsider slik om rettigheten:

Lurer du på hvorfor noen behandler personopplysninger om deg eller hvilke opplysninger de har lagret om deg? Da kan du be om innsyn. Innsynsretten går ut på at du kan spørre en virksomhet om hvilke opplysninger om deg de har, og hvordan de brukes.

Dette kan de be om

Du kan be den som har samlet inn og bruker opplysninger om deg om å svare på disse spørsmålene:

Hvilke opplysninger om deg har virksomheten lagret?
Hvorfor behandles personopplysningene dine?
Hvem har personopplysningene dine blitt utlevert til?
Hvor lenge skal virksomheten lagre opplysningene?
Hvor har virksomheten hentet opplysningene fra?
Tar virksomheten automatiserte avgjørelser?

Kundene dine kan be om retting, sletting, begrensning eller protestere mot behandlingen. Virksomheten skal gi den som ber om det innsyn “uten ugrunnet opphold”. Det vil si så raskt de kan, og senest innen en måned fra de ble kontaktet. Innsyn skal være gratis (gjelder én kopi).

Hvis det nektes innsyn

Igjen forholder vi oss til Datatilsynet og informasjonen på deres nettsider der de skriver:

Retten til innsyn er en rettighet som du i utgangspunktet har krav på. Hvis en virksomhet nekter deg innsyn, skal de gi deg en skriftlig forklaring på hvorfor, og de må fortelle deg nøyaktig hvilken bestemmelse i personvernregelverket som gjør at de likevel ikke gir deg innsyn.

Hvis du mener at du har krav på innsyn, men ikke har fått det, kan du klage til Datatilsynet. Du kan også klage eller tipse oss om at du ikke er gitt innsyn hvis virksomheten ikke har svart deg innen en måned.

Datatilsynet har et eget skjema som du finner på deres nettsider. Dette er ment brukt for de som ber om innsyn etter personopplysningsloven, og det kan brukes av personen selv, barna eller den som har gitt deg skriftlig fullmakt.

Kilde: Datatilsynet