Hvordan har vi det …

July 23, 2024

Direktesalg skjer direkte mellom selgere og kunder. Det er en stor salgskanal med 6,6 millioner selgere i EU landene. Men hvem er vi egentlig? Hvordan er vår «innmat» – det har de to store europeiske fellesforeningene undersøkt. Her får du funn fra IPSOS undersøkelsen som akkurat er publisert.

Av: Torger Mogan Bjørnstad


Undersøkelsen hadde som mål å kartlegge og dokumentere opplevelser av å være involvert i bransjen. 25,896 personer fra 12 land deltok. Respondentene ble invitert til å delta av direktesalgsselskaper eller nasjonale direktesalgsforeninger tilknyttet enten Seldia eller DSE. *)

Hovedtemaene i undersøkelsen var:

Hvordan kan direktesalg påvirke en selgers livsstil.

Selgerenes erfaringer med – og tilfredshet med arbeidet.

Metodene de bruker for å selge og den opplevde effektiviteten av disse.

Typen støtte de mottar fra selskapet eller leverandøren.

Hva sitter de igjen med, inkl. ferdigheter og andre fordeler.

For å se langsiktige trender, sammenligner denne undersøkelsen, funn fra den forrige (gjennomført i 2018) der det er relevant og naturlig.  

Nøkkelfunn:

1 – De som selger i vår bransje liker det de driver med. Årets undersøkelse bekrefter, som i den forrige, når 78% svarer at de liker bransjen og er tilfreds med å være en del av den. Bare 5% svarte at de er negative. Mer enn 2/3 (72%) svarer at bransjen oppfyller deres forventninger – eller overstiger forventningene.

2 – For de fleste er tilknytningen og salg av produkter de liker selv, avgjørende for at de er – eller forblir i bransjen. Motivasjonen varierer ut fra hvor mye selgere lar seg involvere. For de som bruker mindre enn 8 timer i uken, og de som rapporterer om begrensede inntekter av salg, er det både salgsvirksomheten (tilliten til et varemerke de liker) og muligheten til å kjøpe billige produkter som motiverer.

3 – Fra den forrige undersøkelsen i 2018, har alderssammensetningen til selgerne endret seg. Tre av 5 av respondentene er nå over 45 år. Det er 18 prosentpoeng flere enn ved forrige undersøkelse. Antallet selgere under 35 år er samtidig halvert. Omtrent halvparten (49 %) bekrefter å ha vært en del av bransjen i 7 år eller lengre. Undersøkelsen bekrefter også at direktesalg er en bransje som har spesiell appell til kvinner (85 prosent som et europeisk gjennomsnitt) og utføres som en tilleggsjobb, oppgir 68 prosent av de som svarte.

4 – Den direkte kontakten mellom kjøper og selger er fortsatt «hjertet» i direktesalgsbransjen. Det er i «home parties» og produkt demonstrasjoner majoriteten av handler gjennomføres. Men det er viktig å merke seg at yngre selgere i stadig større grad supplerer dette med aktiv bruk av sosiale media. De vurderer det som en effektiv måte å nå både eksisterende og rekruttere nye kunder.

5 – Tre av fire er enige i at direktesalg er en bransje som gir dem mer enn «bare penger» gjennom deres aktiviteter. De fleste oppgir av bransjen har hjulpet dem til å utvide sitt positive nettverk (77%). Styrket deres selvtillit (74%) og business-bygging med ledelses- og salgserfaring (72%). Av andre grunner som oppgis er å kunne bestemme sin egen arbeidssituasjon og å stadig møte nye mennesker.

*) Direktesalgsforbundet er medlem av SELDIA – Spørsmålene i undersøkelsen ble ikke distribuert til norske selgere i forkant.