Gratis, nesten gratis, eller ikke gratis

July 25, 2024

«Gratis frakt», «Gratis prøvepakke», «Prøve gratis», «Gratis i 30 dager». Hva betyr gratis, hvilke forpliktelser må oppfylles – og hvordan kan du være trygg på at kundene forstår det du tilbyr. Består du testen?

Av: Førstelektor Gorm Kunøe, leder av Etisk råd i Direktesalgsforbundet.

Når du reklamerer med en gratispåstand,må det inkludere en forklaring som er lett å forstå for kunden din.

Som gammel markedsfører ser jeg godt «stoppeffekten» i ordet GRATIS, og jeg vet at det fungerer. Vi stopper opp ved ordet gratis, interessen øker og vi leser videre. Mange tenker at her har jeg endelig funnet noe som ikke koster noen ting.

Greit nok, men husk at gratis betyr å gi noe helt uten vederlag!

«Gratis frakt», «Gratis prøvepakke», «Prøv gratis», «Prøv gratis i 30 dager» eller lignende skal innebære, at det ikke er noen ekstra kostnader forbundet med det du som selger tilbyr gratis. Hvis varen eller tilbudet ikke er helt gratis, må du bruke et annet ord. Da må du glemme ordet gratis.

Brukes ordet gratis om noe som er nesten gratis, defineres det som «urimelig handelspraksis», og det går ikke. I slike tilfeller vi ordbruken være både uetisk, ulovlig og hører ikke hjemme i vår bransje!

Mitt mål er at enhver direkteselgers praktisering av sin etikk skal stoppe feil, før lover og regler stopper det. Alle som er tilknyttet direktesalgsforbundet må opptre respektfullt og riktig for at vi skal forbli en seriøs bransje.

Er det vanskelig å forstå

Ta testen på deg selv, og still deg spørsmålet hva du forstår med ordet «gratis»? Er prøvepakken du tilbyr VEDERLAGSFRI? Da skal din kunde ikke betale noe som helst. Ikke porto. Ikke en behandlingsavgift. Ikke en innmeldingsavgift som ny kunde. INGENTING!

Dersom det ikke stemmer – eller du fremstiller det på en måte som er vanskelig for kunden å forstå, er det ikke gratis.

Det gjelder heller ikke betingelser som skrives med «liten skrift» – eller som ikke står direkte i sammenheng med salgssituasjonen.