3 000 arbeidstakere: 1 av 5 jobber mer

August 19, 2024

Kun 45 prosent av de spurte beskriver sin økonomiske situasjon som god eller svært god i den 16. utgaven av Arbeidslivsbarometeret som ble presentert under Arendalsuka. Det er et urovekkende lavt tall, ble det slått fast av forskerne bak undersøkelsen.

Hver femte arbeidstaker velger å jobbe mer for å få privatøkonomien til å gå rundt, Og hele 16 prosent oppgir at de sliter økonomisk. Barometeret peker på at mange arbeidstakere har måttet tilpasse seg økte levekostnader.

Nesten halvparten (48 prosent) av de spurte sier at de har kuttet i husholdningsutgiftene, mens hver femte (20 prosent) har valgt å jobbe mer, når det er mulig.

Nesten 30 prosent sier de har tatt på seg, eller ser etter tilleggsjobber.

Direktesalg er motiverende

Den felleseuropeiske Direktesalgs-organisasjonen SELDIA har igjen gjennomført en stor felles europeisk undersøkelse. Forrige gang den ble gjennomført var i 2018.  Den nye undersøkelsen bekrefter en bransje der det både er mulig å tjene mer penger som tilleggsjobb, og der trivselen er stor.

Men forskjellene mellom de to undersøkelsene er også stor, særlig når det gjelder selgerens inntekter. Mens det tidligere var uavhengighet, frihet og fleksibilitet som fikk høyest score, er dette endret nå.

Inntekter har blitt viktigere

Frihet scorer fortsatt høyest, men rett bak ligger selgerens fortjeneste og inntekter. Dette er en stor endring fra 2018 undersøkelsen, der «penger» kom langt ned på listen.

Samtidig svarer Tte av fire at direktesalg er en bransje som i tillegg til penger har hjulpet dem til å utvide sitt positive nettverk (77%). Styrket deres selvtillit (74%) og business-bygging med ledelses- og salgserfaring (72%). Dette er egenskaper som styrker selgerens muligheter i sin hovedjobb.

Fra den forrige undersøkelsen i 2018, har alderssammensetningen til selgerne endret seg. To av 5 av respondentene er nå under 45 år. Det er 18 prosentpoeng flere enn ved forrige undersøkelse.

Frykter redusert arbeidskapasitet

Arbeidslivsbarometeret som ble presentert under Arendalsuka inneholder flere tydelige farevarsler.

I rapporten kan vi lese: «Sammenlignet med tiden før koronapandemien, frykter flere unge i dag at helsen deres vil føre til redusert arbeidskapasitet om fem år».

Og «Mange av målingene er de laveste i barometerets 16 år lange historie. Dette gjelder spesielt for de under 30 år, hvor mange sier de ikke føler at jobben er interessant, og at de ikke er fornøyde i jobben», skriver forskerne.

Begge deler bekrefter at det er viktig å ha en jobb som er meningsfylt og motiverer.

Undersøkelsen er utført av Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved Oslo Met, og rundt 3.000 norske arbeidstakere har svart. Kilde: Dagens Perspektiv.

Du finner årets undersøkelse – og alle tidligere her: