For å bli en suksessfull selger må du også være god til å markedsføre. Det kan være vanskelig å kombinere på en riktig måte. Hvordan skal du som direkteselger forholde deg til det. I utgangspunktet må du kommunisere på en måte som er enkelt og lett å forstå. Men er de greit å «vri litt» informasjonen for å tilfredsstille det kundene ønsker.
Markedsføringsloven er både tydelig og streng. Derfor må du som selger være nøye med hva du sier mens du demonstrerer dine produkter, eller når du følger opp med en telefon i etterkant av møtet.
Loven sier det slik: Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.
Det er viktig å være ærlig og presis når du demonstrerer og fortelle om produktegenskapene. Det kan kanskje være fristende å være «litt omtrentlig» for å få lande et salg. Men husk at hvis du gir feilinformasjon eller villedende svar, risikerer du å miste tilliten til kundene dine og få negativ omtale.
Gode forberedelser er viktig
Du kan selvfølgelig bruke enkle og forståelige termer for å gjøre informasjonen lettere å forstå, men det er viktig å ikke være omtrentlig eller unøyaktig i beskrivelsene dine.
Ta deg tid til å lære så mye som mulig om produktene du selger, slik at du kan svare på spørsmål på en kunnskapsrik og tillitvekkende måte. På den måten vil kundene dine kunne forstå at produktet ditt er det beste valget for dem.
Det beste er å svare på spørsmålene så godt du kan, og hvis du ikke er helt sikker på svaret, kan du alltids si at du skal undersøke nærmere og komme tilbake til kunden med mer informasjon. På den måten viser du at du er ærlig og pålitelig, og du kan også få muligheten til å bygge en bedre relasjon med kundene dine.
Noen vil bruke tilbakemeldinger fra tidligere kunder i sin salgsdialog. Mange praktiserer det, men også da er det viktig å være ærlig og transparent i din markedsføring. Du må aldri forfalske, eller overdrive på en manipulere måte kundetilbakemeldinger du henviser til.