En sterk fordel ved direktesalg er at kunden nyter godt av bedre angre-rettigheter enn ved standard butikkhandel. Hvordan bør du formidle denne fordelen overfor dine kunder?
Som direkteselger må du forholde deg til lov om salg av varer eller tjenester som skjer på annet sted enn selgers faste utsalgssted. Gir du ikke korrekt informasjon, kan kundens angrerett forlenges opp til ett år.
Ved kjøp på det som kalles «stand eller dørsalg» har kjøper vanligvis 14 dagers angrerett.
Dersom du som selger har gitt opplysninger om at kjøper har angrerett, men ikke vært tydelig nok i forhold til det som kreves etter angrerettloven (eksempelvis angrerettsskjema), forlenges angreretten til tre uker.
Men vær oppmerksom på at dersom du ikke gir noen informasjon om angreretten, forlenges angreretten opp til ett år. Men det er kundens ansvar å gi deg skriftlig beskjed innen fristens utløp dersom den ønsker å gjøre angreretten gjeldende.
Bytterett, reklamasjonsrett og angrerett – hva er forskjellene?
Bytterett/returrett ved kjøp i butikk defineres kjøpet som en bindende avtale straks du har betalt i kassen og tatt med deg varene. Etter det er det ingen bytterett om kunden skulle ombestemme seg eller angre på kjøpet i etterkant. (Definert i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven)
Dette innebærer at butikken ikke er forpliktet til å ta varer i retur, selv om de er ubrukte og i original emballasje. Så kontante er reglene!
Men samtidig ser vi at, særlig store kjeder, tilbyr mer fleksible ordninger.
Reklamasjonsrett
Ved alle typer kjøp har man en lovfestet reklamasjonsrett. Det gjelder uansett og er ikke regulert av om det er kjøp fra deg som direkteselger, en brukt vare fra en annen privatperson, en ny vare fra en stor kjedebutikk eller bestilt noe via internett.
Vilkåret for å bruke reklamasjonsretten er at det må være noe er galt med varen som er kjøpt. Reklamasjonsretten gjelder ikke hvis kunden «bare» angrer seg. For å vise til reklamasjonsretten må varen være mangelfull.
Angrerett/fjernsalg
Angrerettloven gjelder i handel mellom deg som næringsdrivende og en kjøper som er forbruker. Loven gir i utgangspunktet en forbruker 14 dagers angrerett på kjøp. Kunden din trenger ikke oppgi noen særskilt grunn, det er tilstrekkelig å si at man angrer seg.
Videre gjelder angreretten kun for fjernsalg eller salg utenfor selgers faste forretningslokale, og ikke ved kjøp i vanlige fysiske butikker. Dette er altså en stor fordel ved å handle av en direkteselger.
Det er noen unntak ut fra varens art. Kjøper kan nektes angrerett på varer som har kort holdbarhet, tjenester som er påbegynt levert og spesiallagede varer.
Vær oppmerksom på:
For næringsdrivende er det ikke lov å avtale vilkår som gir forbrukeren dårligere rettigheter enn det som følger av loven. Avtalepartene står fritt til å avtale ordninger som gir kjøper bedre rettigheter enn de loven oppstiller. Dette er det mange eksempler på i dagens varehandel. Det kan være garantier eller lignende ordninger som er videre enn kjøpers lovfestede rettigheter.