Du har sikkert opplevd den selvsikre, altvitende personen som avbryter deg og prater hele tiden. Høyt, forklarende og uten å la deg styre salgssamtalen. Kan alt, vet alt og er enten din positive medspiller – eller konkluderer negativt om det du presenterer – uten å vite helt hva det dreier seg om. Hvordan håndterer du en slik person?
Det er viktig å være taktfull og profesjonell i en slik situasjon. Her er 6 tips for både å håndtere skravlefanten og selge produktene dine effektivt:
1. Det er utfordrende å høre på en som snakker hele tiden, både for deg og de andre i rommet. Men husk at det kan være nyttig å lytte oppmerksomt til hva personen har å si. Kanskje har de nyttig informasjon eller spørsmål om produktet ditt som styrker dine salgsmuligheter?
2. Blir du avbrutt, gjelder det å få kontroll over samtalen igjen – og styre den tilbake til presentasjonen din på en høflig måte. Du kan for eksempel si noe som “Takk for dine innspill, nå vil jeg gjerne fortelle dere mer om produktene jeg tilbyr.”
3. Involver gjerne resten av de du demonstrerer til. «Hva mener dere andre – har dere noen erfaringer å dele?» Det kan lett overstyre skaravlefantens egendefinerte meninger.
4. Ikke bli «oppgitt». Det er viktig å opprettholde en positiv og profesjonell holdning gjennom hele presentasjonen. Det bidrar til å skape en god stemning i rommet og gjøre det lettere for deg som selger.
5. Bruk “jeg”-utsagn: Si noe som, “Jeg forstår poenget ditt, men vil gjerne fullføre det jeg holder på å si,” for å få tilbake kontrollen over samtalen uten å virke konfronterende.
6. Tydelig kommunikasjon: Vær tydelig og konsis i det du sier. En klar, godt forberedt og strukturert presentasjon gjør det alltid lettere å fange oppmerksomheten.
Hvis du synes det går over «alle støvleskaft», kan du bruke «nødhammeren» ved å si: «Vi tar en liten pause nå – jeg må på toalettet og så fortsetter vi etterpå». Dermed får du litt tid for deg selv, kan puste dypt og samle tankene før du fortsetter.
Husk at ved å være høflig, profesjonell og involvere alle du demonstrerer for kommer du i posisjon til å selge produktene dine uten å ødelegge stemningen i rommet.
Hvordan involverer du de mer beskjedne og tilbakeholdne?
Antakelig har de akkurat den samme indre følelsen av å bli overkjørt. De vil så gjerne spørre, men tør ikke fordi «skravlefanten» overstyrer i rommet og dikterer hva de skal tro og satse på. Her er 4 råd som kan hjelpe:
1. Rett direkte spørsmål til de personene som fremstår som beskjedne. Dette kan gi dem en åpning til å dele sine tanker og stille deg de spørsmålene de vil ha svar på.
2. Når du merker at noen av disse vil si noe – gi dem prioritet og sett dem i fokus .For eksempel: “Jeg vil gjerne høre din mening om dette, [navn]”.
3. Gi positive tilbakemeldinger når de beskjedne personene først tar ordet. «Spennende spørsmål du har – la meg vise dere litt …»
4. Still åpne spørsmål og rett dem mot de mer stille deltakerne. Dette inviterer til deltakelse uten å legge press på en konfronterende måte.
Husk at det er viktig å lage en balanse mellom å håndtere skravlefanten, la de mer beskjedne komme til ordet – og gjennomføre en effektiv salgsprosess der alle føler seg sett, hørt og respektert.
Det er vanskeligere enn det høres ut. Men ved å være tålmodig, høflig og profesjonell skal du komme i posisjon til å selge produktene dine uten å ødelegge stemningen i rommet. Lykke til!