Høysesongen for kjøp av julegaver nærmer seg. Dessverre har det også utviklet seg til å bli høysesong for svindel. Nå kommer de tydelige forskjellene mellom direktesalg og nettsalg tydelig frem. Det er viktig å velge riktig.
– Jeg satt hjemme og scrollet på mobilen en kveld, da det plutselig dukket opp en annonse på Facebook. Annonsen var for en tredemølle jeg hadde ønsket meg lenge, og prisen var svært redusert på grunn av lagertømming, forteller Camilla i en artikkel i Aftenposten.
Den lave prisen på 999 kroner ville hun gjerne benytte seg av. Nå er pengene tapt og hovedfeilen hun gjorde var å handle med en leverandør hun aldri hadde møtt – og derfor ikke kunne stole på.
Sikrere og tryggere
Det finnes knapt en måte å handle på som er tryggere enn fra en direkteselger. Dette kjennetegnes særlig av tre forhold:
Selger og kunden møtes der produktet demonstreres og sammen kommer dere frem til hva som er best for kunden.
Du handler med en du kjenner – eller blir kjent med. En du når som helst kan oppsøke for å avklare det du lurer på.
Til slutt gjelder det bomkjøp. Lovbestemt angrerett er lengre enn ved butikkhandel. Dessuten følger det alltid med angrerettskjema.
Løpetur på asfalt
Hva skjedde så med Camilla som så inderlig ønsket seg en tredemølle?
Det var først etter at hun hadde trykket på «send»-knappen at hun forsto at det var noen ugler i mosen. Da hadde hun allerede betalt.
– Der man pleier å se de siste fire tallene i kortnummeret, var det bare fire nuller. Det stod ingenting om forventet leveringstid, og jeg fant heller ikke noe organisasjonsnummer, forteller hun i Aftenposten artikkelen.
– Jeg hadde en veldig dårlig følelse, så jeg sendte nettbutikken en melding på Messenger, forteller hun – men fikk selvfølgelig ikke noe svar, for nå var både den, tredemøllen og pengene forsvunnet.
Blokkerer stadig flere forsøk
Thorbjørn Busch er sikkerhetsrådgiver i Telenor. Han anbefaler forbrukere å være ekstra på vakt om du handler med en du ikke kjenner – både når det gjelder annonser i sosiale medier og knallgode tilbud som sendes ut via SMS-er og e-poster.
– Tenk deg om en ekstra gang. Søk opp varen i nettbutikker du kjenner til, i stedet for å trykke på ukjente lenker. Særlig nå når vi går inn i shoppingtåka, sier han.
I tredje kvartal av 2024 blokkerte Telenor over 477 millioner forsøk på digital kriminalitet. Ifølge Thorbjørn Busch er svindelen Camilla ble utsatt for et såkalt digitalt bedrageri og svært alvorlig i og med at hun har gitt fra seg kortinformasjon.
– Det var skikkelig surt! I ettertid ser jeg jo at jeg burde reagert på den rimelige prisen, men jeg tenkte jo at det var lagertømming, avslutter hun.
Så nå får hun heller ta på seg joggeskoene og ta en løpetur på asfalten …
(Kilder: Aftenposten og Telenor.)
Foto: Illustrasjonsfoto gjengitt i Aftenposten.