Det er viktig å ha fokus på hvordan vi praktiserer etikk. Neste år introduserer Direktesalgsforbundet en bransjetilpasset Etisk sertifisering.
Over alt må vi forholde oss til en lang rekke lover og regler. Det gjelder på kryss og tvers for de fleste forhold i samfunnet.
— Samtalene vi har med Forbrukertilsynet bekrefter at direkteselgere oppfører seg seriøst og riktig i møtet med sine kunder. Det er vi selvfølgelig glade for, sier styrelederen i Direktesalgsforbundet, Dan Sharoni.
— Selvfølgelig finnes det unntak blant de ca. 65 000 selgerne i bransjen her i landet, men vi er stolte over at bransjen sjelden kommer inn under tilsynenes varslingssaker, legger han til.
Nå ønsker Direktesalgsforbundet å sette et ekstra fokus på etikk.
Kan være krevende
Mens lover og regler er klare og tydelige, kan etikk fremstå vanskeligere å vurdere. Noen ganger oppstår det dilemmaer «der og da». Hva kan man si – hva kan man referere til – og ikke minst hva må man unngå.
Direktesalgsforbundet har sin egen Etiske komité som er ledet av førstelektor Gorm Kunøe.
— Våre etiske regler bygger på prinsipper og retningslinjer som veileder bransjens selgere til å handle på en moralsk og etisk forsvarlig måte. Anbefalingene vi gir er basert på verdier som rettferdighet, ærlighet og respekt overfor både kunder og leverandører.
— Vår jobb er å støtte medlemmene og deres salgsapparat slik at de tar riktige valg. Kundene skal være trygge. Det betyr at etiske valg skal foretas riktig, men det er ikke alltid like lett, forklarer han.
Gorm Kunøe trekker frem et par eksempler.
— Hvordan forholder vi oss til en influenser som bruker produktene våre og sier rett ut at de er fantastiske. Eller hvor går grensen mellom informasjon og kreativ markedsføring, sier han.
Under utvikling
Det er lagt ned et omfattende arbeide for at den etiske sertifiseringen skal være både kompetansegivende og riktig. Den største og av mange regnet som den mest suksessfulle aktøren i det norske markedet, Herbalife er allerede i gang.
De har invitert et utvalg av sine selgere til å ta testen. Nå står PM International for tur.
— Vi har fått viktige tilbakemeldinger. De aller fleste konstruktive og positive – men også noen som har gitt oss forslag til forbedringspunkter forteller Camilla Gresseth. I tillegg til jobben i Herbalife sitter hun i Direktesalgsforbundets styre og er med i Etisk komité.
— Den Etiske testen er elektronisk og vil bli gjort tilgjengelig for alle i bransjen i løpet av 2025. De som består vil få sitt personlige etiske sertifikat. Det kan man, som selvstendig i bransjen, stolt vise til i ulike sammenhenger, forteller hun.
Formelle lover og regler som alle i bransjen må overholde, bygger på juridiske normer som er rettslig bindende. Brytes disse, får det konsekvenser.
Etiske anbefalinger er basert på etterlevelse av moralske prinsipper, slik at all handel med direktesalg oppleves og gjennomføres på en rettferdig, god og trygg måte. Det er slik bransjen vår skal være, avslutter styrets leder Dan Sharoni. Han gleder seg til å sende ut meldingen når alle selgere kan ta testen og få sitt personlige sertifikat.