Direktesalg bygger på tillitt og relasjoner. Som kunde får du en god presentasjon med svar på dine spørsmål. Tillit mellom kjøper og selger er grunnleggende, og uten det ville ikke direktesalg eksistert.
Den offisielle betegnelsen på det vi i Norge omtaler som direktesalg eller «home parties» er Multilevel Marketing (MLM). Det er en salgsform med personlig kontakt mellom selger og kunde som stadig flere bransjer benytter. Ofte vil direktesalg innebære at selgeren gir kunden en demonstrasjon av produktet eller tjenesten, og at kunden så får muligheten til å prøve dette før de bestemmer om de vil kjøpe – eller ikke.
Fordeler for kunder
- Fordi selgeren ikke bruker mellomledd, som for eksempel en butikk, kan selgeren tilby produktene til en gunstig pris.
- Direktesalg bygger på tillit og relasjoner. Tillit mellom kjøper og selger er grunnleggende, og uten det ville ikke direktesalg eksistert.
- Som kunde får du en god presentasjon med svar på dine spørsmål. Du velger selv når og hvordan du vil handle, og du får ofte varene levert hjem på døren din.
- De produktene du kjøper av en direkteselger tilknyttet Direktesalgsforbundet gjennom sin leverandør holder høy kvalitet, ettersom systemet bygger på en umiddelbar nærhet til deg som kunde. Dine rettigheter som kunde er også sikret gjennom den etiske normen som alle har akseptert og følger.
- En direkteselger lykkes når kunden er tilfreds og kjøper igjen. Derfor vil leverandøren og kontaktpersonen alltid arbeide for høy kvalitet.
- Dersom du angrer på ditt kjøp, har du som kunde angrefrister og tilfredshetsgarantier som er langt bedre enn de som er lovpålagt i mange bransjer. Ved kjøp fra direkteselgere er det fra 14 til 90 dagers angrefrist.