– Nå kommer pyramidene

mars 31, 2009 8:56 am

Leder i Direktesalgsforbundet, Jan Fredrik Torgersen, sier at de siste tiders avsløringer av storstilt svindel, som for eksempel Madoff-saken, gir grunn til varsomhet. – Ikke tro blindt på løfter om lettjente penger.

Torgersen sier at det ikke er uvanlig at såkalte pyramider vokser frem i tider med trangere økonomi. Et usikkert arbeidsmarked kan gjøre sitt til at folk forsøker å sikre seg økonomisk på flere hold.

– Også lovlig direktesalg får vanligvis et oppsving i tider som disse, sier Torgersen og viser til økning i antall distributører hos medlemsbedriftene.

– Det å være distributør i direktesalgsbransjen kan gi en kjærkommen ekstrainntekt. Men det er viktig å kjenne til forskjellene på et seriøst firma og svindlere som opererer for egen vinnings skyld alene.

Direktesalgsforbudet har utarbeidet en liste som skisserer hovedforskjellene på direktesalgsselskaper og pyramideliknende selskaper, for dem som er interessert i direktesalg.

Faktaboks1: Dette kjennetegner en pyramide

• Provisjoner blir utbetalt for verving av nye distributører og ikke på basis av varesalg
  • Det er mulig å kjøpe seg inn i enkelte posisjoner for å oppnå rettigheter
  • Selskapet har ingen eller kun symbolske produkter for salg