Ny formann i Direktesalgsforbudet

mars 31, 2008 9:09 am

Jan Fredrik Torgersen overtok lederrollen i Direktesalgsforbundet fra 1. oktober 2008. Torgersen kommer fra stillingen som administrerende direktør i Oriflame Norge AS.

– Direktesalgsforbundet er Norges eneste forening som regulerer virksomheter innen nettverks- og direktesalg. Jeg håper å kunne bidra positivt i forhold til å gjøre forbundet og medlemmenes arbeid for kompetanseheving og etikk mer helhetlig, sier Torgersen.

Om forbundet

Direktesalgsforbundet ble etablert i Norge i 1973, og hovedfokuset er å jobbe for større anerkjennelse av direktesalgsbransjen i Norge.

– Direktesalgsselskapene trenger et sterkt talerør. Det får de gjennom en slagkraftig forening som virker samlende på hele bransjen, sier Torgersen.

– Min jobb som formann blir å synliggjøre forbundet i debatter, øke kjennskapen til bransjen blant journalister, myndigheter og politikere, samt å håndtere useriøse aktører. Ikke minst skal vi også styrke kunnskapen blant potensielle nye etablerere i vår bransje.

Bransje i vekst

Direktesalgsforbundets medlemmer står for rundt 80 prosent av den totale omsetningen i bransjen, ifølge Torgersen.

– Omsetningen i Norge har steget kraftig i de siste årene, og vi forventer en omsetning for 2008 på rundt 1,1 milliard norske kroner, sier han.

I dag har foreningen 16 aktive medlemmer, med produktspekter som spenner fra hudpleie og kosmetikk, via helsekost til rengjøringsmidler og kjøkkenutstyr. Over 90 000 nordmenn er engasjert som selgere og distributører i de ulike selskapene.

Lang erfaring

Torgersen kommer fra Oriflame Norge, en av Norges største aktører innen direktesalg, der han de siste ti årene har jobbet som administrerende direktør. Til daglig jobber han nå som eiendomsutvikler i tillegg til at han innehar diverse styreverv.

– Byttet av stilling har gitt meg mulighet til å sette av tid til jobben for Direktesalgsforbundet, sier han. Torgersen overtar formannsjobben etter Nils Jakob Moen som har valgt å forlate forbundet etter 15 år som formann og 30 år i bransjen.

For mer informasjon: Jan-Fredrik Torgersen