Advarer mot fordelsklubber på Internett!

mars 31, 2011 12:50 pm

-Det er utrolig viktig for oss å opprettholde det gode renommé som direktesalgsbransjen har fått. Derfor må vi være raske til å advare når vi ser useriøse opplegg som kan forveksles ? eller utgir seg for å være en del av vår bransje, sier lederen i Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen.

Internett åpner nye muligheter for svindlere på tvers av landegrensene, og i den senere tid har det igjen dukket opp såkalte fordelsklubber.

-Disse henvender seg til personer, som ved å kjøpe en rettighet, får muligheten til å selge tjenester videre. Det loves ?gull og grønne skoger?, og fortjenesten skal de få i form av provisjoner hver måned. Nå roper vi et høyt varsko, sier Torgersen.

Fordeler oppnås hovedsakelig gjennom rekruttering av nye distributører/selgere. Den sentrale delen i fortjenesten ligger i å verve nye distributører/selgere

Fordelsklubber av denne typen kjennetegnes alltid ved at innsyn er umulig fordi de er registrert i fjerntliggende land. Tilknytningen til Norge er oftest bare en kontaktperson og de er i praksis umulig å få tak i.

-De skjuler seg ofte bak MLM (Multi Level Marketing) og i flere tilfeller har vi sett at det selges en form for kredittkort, reiseklubb eller en eller annen form for fordelsklubb som både skal gi unike fordeler og inntekter hver måned straks man har solgt et par avtaler under seg. I tillegg er det ofte også månedlige avgifter som må betales. Det er dyrt å kjøpe seg rettigheten til å blir videreselger, forklarer Torgersen.

-Ikke vær naiv for dette er penger tapt, advarer han. -Selv om det gis allverdens garantier er det ofte ikke noe hold i disse. Pengene kommer aldri. Dessuten er det ingen steder du kan reklamere eller nå frem i en rettssak, ganske enkelt fordi disse klubbene har innrettet seg slik at de er umulig å få tak i, sier Torgersen.

I Norge er det Lotteritilsynet som er satt til å overvåke denne typen virksomheter. Direktesalgsforbundet har flere ganger tatt initiativ til et godt samarbeide med tilsynet, uten å nå frem.