Norges eldste direktesalgselskap

oktober 3, 2011 8:06 am

Blant stifterne av Direktesalgsforbundet i 1973 var Lux, et selskap som fortsatt er av de ledende i bransjen. Her ser vi litt på selskapet og dets betydning for direktesalgsbransjen.

AB Lux ble grunnlagt i 1901 som produsent av parafinlamper for utendørs belysning. Salget gikk strålende inntil konkurransen fra elektrisk belysning kom for fullt.

Med utbyggingen av elektrisk kraft kom problemene og i 1912 måtte selskapet tilpasse seg til annen produksjon. Da Axel Wenner-Gren banket på døren med prototypen til en støvsuger, skulle det vise seg å bli starten på en enorm suksesshistorie.

Støvsugeren, som ble kalt Modell I, hadde Wenner-Gren utviklet med hjelp fra den svenske ingeniøren Sven Carlstedt. Lux så mulighetene, til tross for at Modell I veide 14 kilo og kostet 350 svenske kroner på den tiden.

Støvsugeren ble en suksess og særlig salget i Tyskland gikk bra. Da de introduserte modell II tok det virkelig av, og ordrene strømmet inn. Ikke bare fra Tyskland, men også fra Frankrike og England. I løpet av et knapt år hadde forretningen blitt så stor at Lux hadde problemer med å produsere nok maskiner til å holde tritt med bestillingene.

Lux kom til Norge i 1921 som et datterselskap av AB Electrolux, og som i andre land ble direktesalg foretrukket som eneste salgskanal. Electrolux-navnet hadde blitt valgt da selskapet slo seg sammen med Electromekaniska samme året.

Tok initiativ

Lux utviklet seg til å bli det første virkelige internasjonale direktesalgsselskapet og ble senere en av grunnleggerne til en europeisk forening for direktesalgsselskaper.

Derfor var det bare helt naturlig at Lux Norge også var blant initiativtakerne da Direktesalgsforbundet ble stiftet i 1973.

Magnus Jensen var direktør i Electrolux Rengjøringsmaskiner AS, som solgte Lux støvsugerne den gangen. Han hadde sett hva et felles forbund kunne utrette i flere andre land. Sammen med to andre bedrifter var han en pådriver for å stifte Direktesalgsforbundet i Norge.

– Direktesalg er en spennende salgskanal der kontakten mellom selger og kjøper skjer utenfor tradisjonelle butikklokaler. Det åpner for en mer personlig service og et større engasjement med oppfølging etter salget – noe forbrukerne setter tydelig pris på sier dagens adm. direktør i Lux Norge AS, Odd Richard Bjørnvoll.

Han trekker frem at Direktesalgsforbundet har bidratt til å gjøre bransjen kjent, akseptert og anerkjent. Man har kommet i dialog med myndighetene som en seriøs aktør og en naturlig høringsinstans. Direktesalg sysselsetter nå mer enn 90 000 selgere og distributører i Norge.

-Vår salgsform er fremdeles veldig aktuell og samfunnsviktig spesielt der tilbudet er mindre enn i de største byene, sier Bjørnvoll.

Motpol til useriøse

-Det er viktig at alt vi gjør foregår i ordentlige former. Dermed blir vi en tydelig motpol til de useriøse der det bl.a. kan forekomme pyramideliknende metoder.

Medlemskapet er rett og slett et kvalitetsstempel, sier han.

-Vårt engasjement i direktesalg innebærer også en forpliktelse til å være dyktige på denne typen salg. Det handler like mye om hva direktesalg er som hva det ikke er, sier adm. direktør Odd Richard Bjørnvoll.

PS: I mange år har Lux International også vært en viktig støttespiller for SOS-barnebyer, verdens ledende europeiske organisasjon for barn i nød.

Vi har en konkurranse gående på våre nettsider!goodiebag

Gå inn på vår nettside og vinn premie for opptil 1000kr.