Pyramide i grus

januar 30, 2012 9:05 am

En strengere håndheving av loven som regulerer nettverkssalg og pyramideliknende aktiviteter har lenge vært en prioritert sak for Direktesalgsforbundet.

Ledelsen i Direktesalgsforbundet har blant annet vært i kontakt og har hatt møte med Lotteritilsynet i 2011. Tilsynet håndhever loven som også omfatter direktesalgsbransjen.

– Vi ønsker ikke å være en del av et bransjeområde med gråsoner der grenser kan tøyes mot det kriminelle. Derfor ser vi det som en liten seier når Lotteritilsynet nå har fått juridisk ryggdekning for å gå hardere til verks mot selskaper som bryter Lotteritilsynets forbud mot pyramidespill, sier lederen i Direktesalgsforbundet, Jan Fredrik Torgersen.

Ankeorganet til Lotteritilsynet er Lotterinemda, som er nedsatt av Kulturdepartementet. Nemda har gitt tilsynet medhold i at virksomheten i selskapet WMI Scandinavia, med angivelig 1100 medlemmer i Norge, er ulovlig.

– Hovedproblemet for oss i direktesalgsbransjen er at vi alt for ofte ser at denne typen useriøse bedrifter seiler under falsk flagg og utgir seg for å være en del av vår bransje. Det finner vi oss rett oss slett ikke i, sier Torgersen.

Lotteritilsynet har tidligere konkludert med at WMI Scandinavia´s tjenester, som består i elektroniske kurs, ikke er reelle og at pengestrømmen er ytelser for å verve andre inn i systemet.  Således strider virksomheten mot loven. Avgjørslesen ble anket i sommer.

Problemet for Lotteritilsynet og nemnda har vært å skille mellom ulovlig spillvirksomhet og Multi Level Marketing (MLM) som er lovlig,  fordi strukturen tilsynelatelig er den samme.

– Ulovlige pyramideselskaper vil veldig ofte fremstille seg som om de driver med lovlig nettverkssalg. Vi har ventet på en god sak å prøve for den nye loven og vi vil nå vurdere å se på andre liknende selskaper, sier Trude Felde i Lotteritilsynet.

– Det er vi meget tilfreds med, avslutter Torgersen i Direktesalgsforbundet.