Mer en bare business

mai 2, 2012 6:48 am

Direktesalgsbransjen særpreges av en tett kontakt mellom kjøper og selger. Det medfører ofte et ønske om også å ta et bredere sosialt ansvar. For mange aktører i bransjen betyr det en omfattende støtte til hjelpeorganisasjoner.

Nu Skin er et godt eksempel på det. De har flere tiltak relatert til sosialt engasjement der både distributører, kunder og ansatte engasjerer seg, forteller Aina Rønning i selskapet.

Siden 2002 er det er delt ut mer enn 250 millioner måltider gjennom ”Nourish the Children” initiativet til underernærte barn verden over. Hver eneste måned deles det ut i gjennomsnitt imponerende 2,1 millioner måltider som et fast og kontinuerlig tiltak.

Gjennom ”Nourish the Children” er de med i kampen for å bekjempe  sult og underernæring i verden med støtte til prosjekter i mange land, inkludert Kina, Guatemala, Haiti, Honduras, Indonesia, Malawi, Filippinene og Thailand.

Måltidene, VitaMeal, er spesielt utviklet med vitaminer og mineraler og deles ut ved hjelp av hjelpeorganisasjoner  ”Nourish the Children” har også en positiv innvirkning på barns læring og utvikling. Det fører til at flere barn tar utdannelse og dermed enklere kan forsørge sine familier i fremtiden.

– Nourish the Children er kanskje 5% av hva vi gjør, men 95% av hva vi står for, sier Rønning

Støtter UNICEF

Amway Norge har valgt å støtte den internasjonale hjelpeorganisasjonen. Deres satsing som har som mål å hjelpe trengende barn i hele verden sammen med UNICEF ved å støtte «Schools for Africa».

– For oss har det blitt naturlig å samarbeide med UNICEF Norge, og hvert år har vi evalueringsmøter der vi snakker om verdien av vår hjelp sier Morten Teigen i selskapet.

Donasjoner gis ikke bare fra Amway sentralt, men også fra mange distributører i hele Norge, Dette følges opp med en rapport 4 ganger i året. Beløpene kommer både fra rene donasjoner og overskudd fra salg av diverse produkter.

– Våre distributører kan også velge å bli UNICEF Verdens fadder. Da trekkes det automatisk et månedlig beløp som distributøren selv velger, fra distributørens konto, sier Teigen.

Under Sentrumsløpet samlet Amway 150 distributører og ansatte som ønsker å løpe for UNICEF og barn som trenger en ny start i livet. Amway Norge donerte kr 200,- for hver deltaker.

UNICEF Norge setter stor pris på støtten og er helt avhengig av bidrag fra næringslivet for å utføre sitt arbeide. UNICEF, som er verdens største hjelpeorganisasjon for barn,  deler disse inn i Signaturpartnere (som bidrar med over en million kroner), bedriftspartnere og organisasjonspartnere.