ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Direktesalg er eldst
Vittige tunger sier at elektriker er verdens eldste yrke og begrunner det i skapelsesprosessen slik vi kjenner den beskrevet i det gamle testamentet. For da vår herre sa ”bli lys”, hadde de allerede det elektriske anlegget klart…
Men dersom den spøken er sann, kom ikke direktesalg langt etter…
Vi kan med trygghet fastslå at direktesalg er den eldste form for handelsvirksomhet. Omsetningsformen har røtter tilbake til en tid lenge før mynter ble et betalingsmiddel, da man byttet vare mot vare, og tjeneste mot tjeneste.
Og da som nå, var det slik at den som hadde noe attraktivt å bytte, kunne be om noe attraktivt tilbake. De som hadde noe alle hadde nok av, var sjanseløse.
Den som har en attraktiv vare har også en verdi som strekker seg langt ut over produktet og verdien det selges for. Produktutvikling, kvalitet og merkevarer vil alltid være grunnlaget for suksess. Og nettopp de tre tingene er oppskriften til de som driver i direktesalgsbransjen.
Og grunnen er enkel. Når folk møtes, får demonstrert en vare og kjøper den fra en de kjenner, nytter det ikke med annenklasses produkter som ikke holder det de lover.
I dag kjenner vi direktesalg som markedsføring av produkter direkte til forbrukerne i deres hjem, på arbeidsplassen samt andre steder utenfor faste utsalgssteder. Salget ivaretas av en selger ved beskrivelse eller demonstrasjon av produktene.
I Norge
Hvis vi skal følge spøken med skapelsesprosessen og elektrikerne videre, har det eldste norske direktesalgsfirmaet mye å takke elektrikerne for….
Da elektrisiteten ble bygget ut, var det mange som måtte endre sin forretningsvirksomhet fordi kjøpemønsteret endret seg. Blant dem var Lux i Sverige som skjøt gullfuglen i 1912 da Axel Wenner-Gren banket på døren med prototypen til en støvsuger, som ble starten på en enorm suksesshistorie.
Lux så mulighetene, til tross for at Modell I veide 14 kilo og kostet 350 svenske kroner på den tiden.
Lux kom til Norge i 1921 som et datterselskap av AB Electrolux, og som i andre land ble direktesalg foretrukket som eneste salgskanal. Electrolux-navnet ble valgt da selskapet slo seg sammen med Electromekaniska samme året.
Lux utviklet seg til å bli det første virkelige internasjonale direktesalgsselskapet og ble senere en av grunnleggerne til en europeisk forening for direktesalgsselskaper. I 1973 var de blant stifterne av Direktesalgsforbundet. Lux er fortsatt en av de ledende i bransjen.
Nå er Direktesalg en av verdens største bransjer. Den sysselsetter mer enn 90 000 selgere og distributører bare i Norge.