Kunnskap gir fordeler

mai 31, 2012 8:25 am

Derfor er en av Direktesalgsforbundets viktige oppgaver å legge til rette for informasjonsutveksling og kompetanseheving. De som tar del i dette øker sine konkurransefortrinn. En av arenaene var den Skandinaviske DF dagen 2012 som fant sted i Strømstad i slutten av mai.

– En seriøs bransje er avhengig av kunnskap og kompetanse. Kunnskap gir både trygghet overfor forbrukere og bedre muligheter i konkurransen mot bedriftens konkurrenter, sier lederen av Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen. Vi utveksler ofte informasjon og erfaringer med våre søsterorganisasjoner i Danmark og Sverige, men har også andre kilder.

Informasjonsutveksling var et av temaene da medlemmer fra de skandinaviske foreningene møttes i Strømstad for å diskutere hvordan det Skandinaviske samarbeidet best kan utvikles i tiden fremover. Man gikk også gjennom planene for resten av 2012 i Sverige, Norge og Danmark.

Sosiale medier

DF Dagen er også arena for andre viktige temaer. Denne gangen sto blant annet et dypdykk i sosiale medier på agendaen. Hvilke kanaler kan du velge og hvorfor?

Benedicte B. Finnema, forretningsutvikler, BioOffice AS var invitert som foredragsholder. Finnema har gjennom hele sin karriere hatt fokus på nettverking og relasjonsbygging på tvers av bransjer, land og kompetanse som deltakerne lærte mye av.

Herbalife’s suksess historie ble presentert av adm. Direktør Børre Gjersvik.

– Herbalife ble årets vekstbedrift i Norge i 2010. Nå ga de villig av sine hemmeligheter og erfaringer til gode kolleger, forteller Torgersen.

Størst spenning var det til presentasjonen av bransjens omsetningstall og kåring av årets vekstbedrift.

Medlemmene av Direktesalgsforbundet hadde en samlet omsetningsvekst på rundt 10 millioner til nesten 1.2 milliarder kroner i 2011. Det er historisk høyt.

Fortsetter å vokse

– Mens andre opplever stagnasjon eller til og med tilbakegang, vokser vi kraftig. Det er vi selvsagt glade for, sier lederen i Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen.

De største produktgruppene innen direktesalg er kosmetikk, hud- og kroppspleieprodukter med 45 prosent av omsetningen, helse og kosttilskudd med 30 prosent og vask- og rengjøringsmidler 15 prosent.