Hører på Direktesalgsforbundet

august 31, 2012 10:56 am

Da en aksjepyramide tok helt av i Rana måtte noen trekke til håndbrekket. Rana Blad kontaktet blant annet Direktesalgsforbundets leder Jan-Fredrik Torgersen.

– Vi er lite begeistret for denne typen virksomhet, fordi de bruker vår seriøse bransje ganske kynisk ved å late som dette er direktesalg.

Gorm Kunøe er førstelektor ved Handelshøgskolen BI. Kunøe mener det er snakk om en pyramide gjemt bak et opplæringsprogram.

Det er selskapet Trans-Atlantic Equity Limited (TAEL) som skaper furore blant Ranaværinger. Selskapet som er registrert på Kypros, markedsfører seg selv som en virtuell investeringsmulighet, hvor det ikke finnes risiko. Deltakerne skal få lære om profesjonelle investeringer. Flere representerer TAEL lokalt og reiser rundt og verver andre til konseptet, med løfter om stor gevinst og inntekt på kort tid.

– Det er en ganske typisk fremgangsmåte. Lotteritilsynet må stoppe denne typen virksomhet øyeblikkelig, ber Jan-Fredrik Torgersen.

Vil tape enda mer

Det er mange av de samme som også deltok i World Cames Inc og The 5 Percent Community fra Mo i Rana som nå igjen risikerer å bli sittende med skjegget i postkassa. Noen få kan kanskje tjene penger – mens de fleste taper sparepengene sine.

– Nettopp det siste er den triste sannheten sier Torgersen. Likevel er han mest bekymret over at TAEL forsøker å fremstå som direktesalg.

– Vi ser at slike selskaper dukker opp hele tiden. Det er svært uheldig. Selskapene følger ikke lover og regler blant annet ved at de ikke erkjenner reklamasjonsrett eller den lovfestede angreretten på 14 dager. Med forretningsadresse Kypros er det i praksis en umulighet for norske borgere å komme i kontakt med selskapet. Det samme gjelder nok også for myndighetene.

Regiondirektøren i Forbrukerrådet i Nordland, Torgeir Øines ber folk være forsiktige når det er mangel på kontaktinformasjon i et tilbud. Jurister ved Lotteritilsynet ser nå på virksomheten til Trans-Atlantic Equity.

– Det er ressurskrevende å undersøke slike virksomheter, sier førstekonsulent Steinar Mjøs i tilsynet. Han informerer om at det etter lotterilovens paragraf 16 er forbudt å opprette, drive og delta i pyramidespill. Dette forbudet gjelder også pyramideliknende virksomheter der mindre enn 50 prosent av inntektene genereres gjennom salg av varer og tjenester.

Da avisen Rana Blad tok kontakt med to av de sentrale i Trans-Atlantic Equity, nektet de ganske typisk å kommentere saken. En tredje benektet kjennskap til selskapet. Avisen forsøkte også å kontakte Kypros-selskapet, men selvfølgelig…

…uten å få svar!