Se opp for useriøse aktører!

november 7, 2012 7:27 am

Det dukker stadig opp kreative pyramideselskaper som forstyrrer direktesalgsbransjen. For forbrukeren kan selskaper med svindelmetoder være vanskelige å avsløre. Men det finnes to gode metoder, sier lederen i Direktesalgsforbundet Jan-Fredrik Torgersen.

– Pyramideselskaper der bakmennene sitter igjen med alle pengene, mens agenter og forbrukere står tilbake som tapere er forbudt i Norge. Derfor er kreativiteten stor og vår bransje er spesielt utsatt for misbruk, sier Torgersen.

Det skjer helst ved at disse presenterer seg som en form for direktesalg og dermed haiker på omdømmet til en helt seriøs bransje.

Enkelt å avsløre

Torgersen i Direktesalgsforbundet har to gode råd å komme med for å avsløre svindelforetak.

– Siden slike forretningsmodeller ikke er tillatt i Norge, er disse selskapene normalt ikke registrert i Foretaksregisteret (Brønnøysundregistrene). De er heller ikke i nærheten av å få medlemskap hos oss i Direktesalgsforbundet, forklarer Torgersen. Han legger til at de ofte skaper troverdighet med en flott «innpakning» og påstander om at advokater som går god for avtaler og produkter.

Det er Lotteritilsynet som håndhever loven. Problemet for tilsynet og Lotterinemda, som er ankeinstans, er å skille mellom ulovlig virksomhet og Multi Level Marketing (MLM) som er lovlig, fordi strukturen tilsynelatende er den samme.

– Ulovlige pyramideselskaper vil veldig ofte fremstille seg som om de driver med lovlig nettverkssalg, sier Trude Felde i Lotteritilsynet.

Meget streng praksis

Jan-Fredrik Torgersen forteller at Direktesalgsforbundet praktiserer svært strenge regler – også etiske, for sine medlemmer. Man kan derfor være sikker på seriøsiteten når man handler med et firma som er tilknyttet forbundet. Hans oppfordring er derfor å sjekke ut ukjente selskaper mot Foretaksregisteret i Brønnøysund om medlemskap i Direktesalgsforbundet.