Vår egen nyhetskavalkade

desember 28, 2012 2:18 pm

Rett før vi blar kalenderen over fra 2012 til 2013, tar vi et lite tilbakeblikk på noe av det vi har rapportert om her i Direktesalgsforbundets eget nyhetsbrev i år.

En strengere håndheving av loven som regulerer nettverkssalg og pyramideliknende aktiviteter er en prioritert sak for Direktesalgsforbundet. Derfor var det en liten seier da vi i januar kunne melde at Lotteritilsynet hadde fått juridisk ryggdekning for å gå hardere til verks mot selskaper som bryter forbudet mot pyramidespill.

– Hovedproblemet for oss i direktesalgsbransjen er at vi alt for ofte ser at useriøse bedrifter seiler under falsk flagg og utgir seg for å være en del av vår bransje, sa lederen i forbundet, Jan-Fredrik Torgersen.

– Ulovlige pyramideselskaper vil veldig ofte fremstille seg som om de driver med lovlig nettverkssalg. Vi har ventet på en god sak å prøve for den nye loven og vi vil nå vurdere å se på andre liknende selskaper, bekreftet Trude Felde i Lotteritilsynet.

Seriøst og godt

På årsmøtet i februar bekreftet fagsjef Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet det gode og nære forholdet til Forbrukerombundet.

– Det er ingen klager på dere og det er kjempepositivt. Derfor kan jeg gjenta den skryten bransjen har fått tidligere, sa hun.

Skjelbostad minnet om at telefonsalg er greit, men reservasjonsrettsreglene må følges. Det betyr at ringelister må vaskes mot reservasjonsregisteret i Brønnøysund. Det er greit å ringe eksisterende kunder, men det er presise regler for når et kundeforhold opphører.

Loven som omhandler negativt salg er nå endret. Ved telefonsalg kan man bare fremsette tilbud. For at salget skal være bindende må avtalen bekreftes for eksempel på SMS.

Ny rekord

I mai offentliggjorde vi omsetningstallene for 2011. De bekrefter igjen at bransjen ikke opplever noen omsetningssvikt til tross for det utfordrende økonomiske klimaet de siste årene. Tvert i mot har det vært en jevnt stigende omsetning. Fra 2008 til 2011 har bransjen vokst med 17%. Samtidig har antallet medlemsbedrifter økt fra 16 – 22.
2011 viste en samlet omsetning for medlemmene i forbundet på 1,2 milliarder og fordeler seg slik: Kosmetikk, hud- og kroppspleieprodukter 45%, vask- og rengjøringsmiddel, husholdningsprodukter 15%, helsekost, kosttilskudd 33% og øvrige produkter 7 %.

Det er nå rundt 86 000 personer i Norge som er engasjert innen direktesalg.

Ikke bare business

Direktesalgsbransjen særpreges av en tett kontakt mellom kjøper og selger. Det medfører ofte et ønske om også å ta et bredere sosialt ansvar. For mange aktører i bransjen betyr det en omfattende støtte til hjelpeorganisasjoner.

Under Sentrumsløpet i september samlet Amway 150 distributører og ansatte som ønsker å løpe for UNICEF og barn som trenger en ny start i livet. Amway Norge donerte kr 200,- for hver deltaker.

Nu Ski er et annet eksempel. De har siden 2002 har delt ut mer enn 250 millioner måltider gjennom «Nourish the Children» til underernærte barn verden over.

Et annet eksempel fra Amway Norge, er deres samarbeide med UNICEF ved støtte til deres arbeide «Schools for Africa».

Viktige temaer

DF Dagen er arena for mange viktige saker for bransjen. I år sto blant annet et dypdykk i sosiale medier på agendaen. Herbalife, som var årets vekstbedrift i Norge i 2010 presenterte sin suksesshistorie.

Vekstbedriften for 2011, Zinzino ble også presentert. De markedsfører espressomaskiner, kaffe, teer og tilbehør til kunder i hele Norden. Zinzino har i tillegg produkter som er tilpasset for mindre kontorer eller firmaer.

Topp fem vekstbedrifter i bransjen 2011 ble: 1. Zinzino – 2. Nu Skin – 3. Eqology – 4. Enjo Norge – 5. Herbalife.

Skjegget i postkassa

Da en aksjepyramide tok helt av i Rana måtte noen trekke til håndbrekket. I august tok Rana Blad blant annet kontakt med Direktesalgsforbundets leder Jan-Fredrik Torgersen. Det er mange av de samme som også deltok i World Cames Inc og The 5 Percent Community som nå igjen risikerte å bli sittende med skjegget i postkassa. Noen få blir rike – mens de fleste taper sparepengene sine.

Gorm Kunøe er førstelektor ved Handelshøgskolen BI. Kunøe mener det er snakk om en pyramide gjemt bak et opplæringsprogram. Selskapet Trans-Atlantic Equity Limited (TAEL) er registrert på Kypros, og markedsfører seg selv som en virtuell investeringsmulighet, hvor det ikke finnes risiko.

– Det er en ganske typisk fremgangsmåte. Lotteritilsynet må stoppe denne typen virksomhet øyeblikkelig, sa Jan-Fredrik Torgersen.

Under medlemsmøtet i september ble det igjen bekreftet at det er distributørene som er et av bransjens viktigste konkurransefortrinn.

-Jeg bruker mye tid på de 20 beste, sa Dag Pedersen årets vekstebedrift Zinzano. Vi glemmer aldri at vi driver på med direktesalg og nettverksmarkedsføring.

Nye regler i desember

Nye EU-forskrifter trådte i kraft 14. desember. De stiller strengere krav til påstander om innhold og virkning.

– Det betyr at både merking, markedsføring og omtale på websider, i annonser og salgssamtaler må oppfylle de nye forskriftene, forklarer Jan-Fredrik Torgersen i Direktesalgsforbundet.

Forbundet gir disse fem grunnleggende rådene:

1. Informer kun om innholdet i produktet

2. Informer kun om virkningene av produktet dersom effekten står beskrevet på etiketten eller på annet godkjent materiale fra selskapet

3. Bruk aldri noen påstander med mindre den står på etiketten, eller at du har et godkjent materiale som bekrefter denne, knyttet til produktet. Bruk av medisinske påstander er forbudt. Henvis kunden til egen lege for selv å sjekke hvis nødvendig.

4. Referer aldri til artikler, bøker, magasiner, aviser, Internett eller lignende med mulige ikke-godkjente påstander. Unntaket er dersom de har blitt opprettet og godkjent av selskapet spesifikt for dette produktet.

5. Bruk aldri attester eller andre personlige erfaringer om produktenes effekt som salgsargument. Det er ikke tillatt i henhold til de nye forskriftene.

Vi gleder oss til 2013

Det har snart gått 40 år siden Tupperware, Lux og Oriflame tok initiativ til å etablere et forbund for bransjen. I 2013 vil vi fortelle den spennende historien. Samtidig vil vi gi deg mye annen viktig informasjon via våre elektroniske medier; web, Facebook og dette nyhetsbrevet til din e-post.

Godt nytt år!