Direktesalgsforbundet feirer 40 år!

januar 16, 2013 10:11 am

Lange tradisjoner.

Direktesalg er den eldste formen for handelsvirksomhet. Omsetningsformen har røtter tilbake til en tid lenge før mynter ble et betalingsmiddel, da man byttet vare mot vare, og tjeneste mot tjeneste.

Og da som nå, var det slik at den som hadde noe attraktivt å bytte, kunne be om noe attraktivt tilbake. De som hadde noe alle hadde nok av, var sjanseløse.

For 40 år siden tok tre selskaper initiativ til og danne Direktesalgsforbundet etter de hadde sett seg lei på at distributører og deres kunder ble lurt av useriøse aktører. Nå ville de rydde opp og sette en ny standard, forteller Torgersen. Disse selskapene; Lux Norge, og Oriflame; er fremdeles medlemmer i DF og aktive aktører i det norske markedet. Takket være et stort engasjement og en streng internjustis tok det ikke lang tid.

Kravene for å bli medlemmer i det nye forbundet var strenge, etiske regler kom på plass, og man inviterte til å samarbeide med det offentlige. Nå 40 år senere kan man se at dette var meget vellykket, blant annet ved gode relasjoner både med Forbrukerombudet og Lotteritilsynet

I dag kjenner vi direktesalg som markedsføring av produkter direkte til forbrukerne i deres hjem samt andre steder utenfor faste utsalgssteder. Salget ivaretas av en selger ved beskrivelse eller demonstrasjon av produktene. Derfor er produktutvikling, kvalitet og merkevarer suksessoppskriften til de som gjør suksess i bransjen.

Og grunnen er enkel. Når folk møtes, får demonstrert en vare og kjøper den fra en de kjenner, nytter det ikke med annenklasses produkter eller metoder som ikke holder det de lover.

Denne bransjen er avhengig av kunnskap og kompetanse. Kunnskap gir både trygghet overfor forbrukere og bedre muligheter i konkurransen mot bedriftens konkurrenter, sier Jan-Fredrik Torgersen. Noe som gjenspeiler fokusområdene for forbundet nå.

Bransjen vokste

Fra midten av 1990-tallet økte omsetningen i ekspressfart. Det er ingen tvil om at Direktesalgsforbundet og dets medlemmer har hatt stor betydning for bransjens vekst og seriøsitet.

Nesten alle selskapene i bransjen er medlemmer i forbundet – og det samarbeides tett med de tilsvarende organisasjonene i Danmark og Sverige samt i internasjonale nettverk.

– Men vi har fortsatt en viktig jobb å gjøre, for vi skal forsterke vår posisjon, øke kunnskapen om bransjen og utvikle oss videre, sier Jan-Fredrik Torgersen.

En stor bransje

Direktsalg sysselsetter mer enn 85 000 selgere/distributører i Norge og ut av disse er omkring 75% innenfor Direktesalgsforbundet, som i dag har 22 medlemmer.

Selskapene tilbyr et bredt spekter av produkter som for eksempel kosmetikk, hudpleie, kosttilskudd, helsekost, husholdningsprodukter, rengjøringsprodukter, klær, bøker, telefonabonnement etc. Bransjen omsatte for over 1,2 milliard kroner i Norge i 2012, og har hatt en økning på ca. 17% på de siste tre år.

Vi ser positivt på fremtiden og selv om det er tøffe økonomiske tider fortsetter direkte salgs bransjen og vokse!

Forbundets mål og hensikt er:

• Å ivareta medlemmenes interesser i spørsmål vedr. direktesalg, herunder arbeide aktivt for at norske lover og forskrifter så vel overholdes som tilpasses våre interesser.

• Å beskytte konsumentenes rettmessige interesser overfor direktesalgsfirmaer.

• Å forbedre samfunnets syn på dem som har sitt daglige arbeid i yrket samt være medlemmenes talerør overfor myndigheter og presse m.m.

• Å høyne direktesalgsbransjens generelle anseelse og seriøsitet.

• Å påvirke til bedre opplæring og trening av selgere som arbeider i direktesalg.

• Å samle inn og publisere materiale som har til hensikt å gi allsidig informasjon om direktesalg.