Feiret 40 år – ga erfaringsutveksling

oktober 14, 2013 10:49 am

Direktesalgsforbundet er bransjens støttespiller og lederstjerne. De siste 10 årene er medlemsantallet doblet. I 40-årspresang fikk medlemmene erfaringer og gode råd som gave.

Direktesalg har blitt en stor bransje – også i Norge. I fjor økte omsetningen blant de 22 medlemmene med 13.7 prosent til nesten 1.3 milliarder kroner. 85.000 personer jobber for medlemsbedriftene. De aller fleste deltid. Naturlig nok, var det bare et begrenset antall som kunne få plass i Gamle Logen, der foredrag og feiring fant sted.

Rett etter åpningen fikk Finn Haug i Lux Norge ”Det Kongelige selskap av Norges vels medalje” etter å ha jobbet 41 år i bransjen. Han har tidligere blitt tildelt DFs ærespris.

Trakk opp historien

Svenske Anders Berglund har jobbet med direktesalg i 20 år. Han ga et innblikk i en salgsform han kjenner godt – både fra selger- og forbrukersiden. Hans utgangspunkt er blant annet fra Elektrolux.

Han fortalte at det var da det ble tatt til orde for å forby direktesalg i Sverige at representanter for Bonniers, Elektrolux og Singer tok initiativ til en forening. Blant det første den gjorde var å vedta etiske regler. Det inkluderte angrerett for forbrukeren, som var unikt på den tiden.

Det ble intet forbud, men i Sverige kom det en direktesalgslov i 1971. Der fant man igjen mye av bransjens eget regelverk.

Direktesalgsforbundet i Norge, er bygget på erfaringene de gjorde seg i Sverige, og det samarbeides fortsatt meget tett.

Vær nøkterne

-Vi overdriver for mye. Det er kanskje bransjens største utfordring, sa Anders Berglund som sin viktige anbefaling.

Etter en økning på 13,7% i fjor omsettes det nå mer i Norge enn i Sverige.

Hvordan lykkes

Konkurrentene sto på samme scene og ga av sin bakgrunn, erfaringer – og hemmeligheter. Det er det bare et samarbeide som Direktesalgsforbundet som kan få til.

Panelet besto av Dene Ashim Bakken (Amway), Anne Lise Helgestad (Norwex), Rannveig Jon (Herbalife) og Robert Heldal (Eqology). Alle har de vunnet DF awards.

De fire gav villig av sine råd, og her gjengir vi noen.

• Opplæring og ledertrening er viktig. Livet må være forutsigbart. Det blir det når det er noen som trener deg.
  • Ikke ta motet fra noen med å presentere høye barrierer – ta små skritt – skritt for skritt.
  • Sett deg tydelige mål og vær like god til å lede deg selv, som andre.
  • Ikke prøv å dytt et tau. Ikke bruk tiden din på problemfolkene – men på de som produserer resultater.
  • Overbevise eller vise. Det fungerer ikke. Suksessen kom da jeg gikk over fra å overbevise til å vise mulighetene.
  • Den personer som tjener mest er den som er aktiv, står på scenen og tegner og forklarer og har en god plan.
  • Så opplæring, opplæring, opplæring. Gjør ting enkelt slik at du kan kopieres av dine selgere.
  • Ta tak i deg selv. Du må være sosial for å lykkes i vår bransje. Du må like å være sammen med folk.
  • Gjør det du sier. Det skaper tillit. For å gjøre suksess må man jobbe jevnt og hardt, være fokusert og ærlig.
  • Vær proff og ha det gøy.

Supermotivatoren

Foredragene den spennende dagen ble avsluttet med Øyvind Hammer. Han har selv vært direkteselger med stor suksess. Nå reiser han landet rundt som motivator og inspirator. Han jobber med selgere, selgerledere – og idrettsutøvere som Ole Einar Bjørndalen.

– Når du er motivert, klarer du ikke å sitte stille. Du bare raser mot målet. Du tar problemene som måtte dukke opp underveis som spennende utfordringer. Du legger ikke lokk på dem. For at du ikke skal havne i grøfta må du ha tiltak som sikrer at du bruker energien din på riktig måte. Derfor må vi ha en plan med mål, sa Øyvind Hammer til en lydhør forsamling.

Han mener for mange utsetter – venter og håper på Lottogevinsten. Men da venter du på det store smellet, advarte han.

– Du må gjøre noe for å oppnå det du vil. Det kan fort bli til at man produserer unnskyldinger for ikke å gjøre det man bør. For eksempel ringe nye muligheter. Ingen av oss er tjukke i hue – vi gjør bare feil valg, advarte han.

Skal vi tjene mye penger, må vi ha mange kunder som kjøper mye!

Det er gjennom endring vi får til nye ting – og endringer skjer utenfor komfortsonen. Det er der de store mulighetene ligger, var en viktig konklusjon han ga de over 300 som satt i salen, klappet av begeistring – og gikk fornøyde hjem!

På kvelden var det stor bankett med utdeling av DF awards.

(Denne – og neste uke vil du både finne grundigere artikler fra foredragene, om DF award-vinnerne og bildeserier her på weben.)