Travel og GOD jul

desember 20, 2013 9:57 am

Vårt 40. år går mot slutten, og vi benytter anledningen til å ønske alle våre lesere en riktig god jul!
Gjennom året har vi jobbet målbevist for å gjøre vår felles kommunikasjon enda bedre, og arbeidet har gitt frukter.

Si gjerne din mening om dette nyhetsbrevet – kom med råd og tips, eller konkrete saker du vil vi skal sette fokus på. Send en mail til: [email protected]

Førjulstiden er travel i Direktesalgsbransjen fordi veldig mange velger å kjøpe sine gaver på denne måten.

– Vi ser at markedet fortsetter å vokse for våre medlemmer. Det er grunn til å forvente 6 – 10 prosent økning i desembermåned, sammenlignet med i fjor sier lederen i Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen. De endelig omsetningstallene for medlemsbedriftene totalt sett vil foreligge i april, sier han. Torgersen minner om at bransjen økte med 12 prosent i fjor.

– Det var et svært godt resultat i et år da mange andre bransjer meldte om stagnasjon eller nedgang, understreker Torgersen. Han er spent på årets tall.

Hva er nettsalg – hva er direktesalg

Direktesalg er en tilpassingsdyktig bransje som endrer seg rakt når det er nødvendig.

– Jeg ser at vi står midt i et veiskille der Internett tar en stadig sterkere posisjon. Nettbasert handel øker – og nå før jul meldes det igjen om nye rekorder. Noen av våre medlemmer har valgt å tilpasse seg til dette 100 prosent, mens andre holder på bransjens tradisjonelle salgsmetoder. Uansett, er det viktig å ha en gjennomtenkt strategi, sier Jan-Fredrik Torgersen.

Vite – ikke tro

Internett og sosiale medier blir temaer vi kommer til å behandle grundig her i nyhetsbrevene.

– Det er mange sannheter – men flere myter. Facebook dreier seg ikke om å være tilstede, men hvordan man er tilstede. Det er en systematikk som gir muligheter om det gjøres riktig. Og hele tiden kommer det nye muligheter. Dette blir temaer vi skal behandle grundig her i nyhetsbrevet fremover. Hvordan og hvorfor, sier Torgersen.

Begge ytterpunkter

Bransjen engasjerer og vi får stadige tilbakemeldinger. Det er alt fra de tøffe og engasjerte kritikerne til de superentusiastiske supporterne.

– Vi skal ta begge på alvor. Kritikerne er viktige fordi vi må skjerpe oss når det er nødvendig, og være åpne for å gjøre endringer. Entusiastene gjør det morsomt å jobbe, og hjelper oss å fokusere på bransjens særegenheter, sier Torgersen. Neste år vil vi snakke med flere av disse og bringe det vi får vite videre her i nyhetsbrevet og på weben.

Direktesalg er en bransje der man kan tjene penger fra dag en. Det er den store forskjellen fra tradisjonelle butikker. Å etablere en butikk, tar mange år – og mange erfarer at arbeidsinnsatsen er langt større enn lønnsinntekten…

– Men ingen ting kommer av seg selv. Det er de som har en plan, jobber målrettet etter den og legger ned en stor innsats som lykkes best også med direktesalg, sier Torgersen.

Det har kommet tydelig frem i løpet av jubileumsåret. I år er det 40 år siden Direktesalgsforbundet ble stiftet. Det har blitt behørig markert – ikke minst med erfaringsoverføringer fra de av oss som lykkes aller best.

– Når vi nå går inn i vårt 41. år er det med optimisme. Vi ønsker hverandre en Godt Jul og godt nytt år, avslutter Jan-Fredrik Torgersen.