ARKIV

Nå har vi snakket om Facebook i 10 år

februar 21, 2014 10:33 am

Ikke alle i de første årene, men etter hvert våknet vi alle sammen.

 

Facebook har inntatt vår hverdag. For noen er det et forhatt onde – for andre representerer det unike muligheter. Noen sier Facebook-perioden snart er over – mens andre spår at bølgen bare vil forsterke seg. Vi tror på de siste!

Vi som driver med Direktesalg kommuniserer bredt, tett og personlig i vår hverdag. For oss representerer Facebook muligheter.

Men som i alt annet er det innholdet som bestemmer interessen og derigjennom effekten.

Gjennom nyhetsbrevene i år, vil du få verdifulle tips omkring sosiale medier generelt – og Facebook spesielt.

Her er tips om noen ting du bør tenke på når du vil markedsføre deg på Facebook.

1.
Hvem er målgruppen din? Finn ut hva som interesserer dem. Både omkring det du selger, men også hvilke andre felles interesser dere har. Ved å gjøre denne øvelsen vil du nå ut målrettet og effektivt. Da øker engasjementet..

2.
Godt innhold er avgjørende for at noen vil lese det du legger ut. Kanskje ikke første gangen, men over tid er det de riktige budskapene som styrker et kundeforhold.

Det betyr ikke at du behøver å gjøre det vanskelig for deg selv ved å vente på den «unike» saken, men finn frem til stoff og meldinger som er spennende for dem som følger deg – slik at de deler «postene» dine videre. For å få til det, må mottakerne oppleve posten som nyttig for seg og vennene sine.

Facebook gir selv disse fire rådene:

1. Bilder forsterker det du skriver om, best er det om de forsterker en følelsesmessig reaksjon.
2. Innholdet må være om din profil (merkevare) og ha nytte for den som mottar det.
3. Lær å kjenne dine følgere. Lytt til tilbakemeldinger og finn ut hva de søker – som du kan gi dem.
4. Fokuser på ekte troverdig, rett frem og beskrivende innhold, heller enn å bruke en belærende «ovenfra og ned»-taktikk

3.
Sjekk målinger og resultater fra dine poster. Hva fikk likes – hva fikk ikke likes. Bruk informasjonen og tilpass deg ut fra det.

Du bør vite at engasjementet skjer mest fra mobil, mens videresending til andre landingssider skjer mest via PC. Det er flere som engasjerer seg på Facebook lørdag og søndag, enn i ukedagene – og det er størst trafikk om morgenen og kvelden.

Lykke til – mer følger i neste nyhetsbrev fra Direktesalgsforbundet!