– Kjøper gjerne kaffe

juli 4, 2014 10:09 am

Årets vekstbedrifts suksesshistorie begynte med kaffe fra det fransk-belgiske kaffehuset Rombouts. Nå er det er Balance-produktene som gir den store veksten for Zinzino.

Det var under de Skandinaviske DF-dagene at vinneren – «Årets vekstbedrift» ble offentliggjort. Det var ingen stor overraskelse at det ble Zinzino, for de gjorde samme bragd i 2011 – og kom på annenplass i fjor. Nå selger de for 255 millioner.

Snakk om kontinuerlig suksess – dette ville vi se nærmere på og ringte Dag Bergheim Pettersen med tittelen administrerende direktør. Hvor og når kan vi møtes?

– Samme for meg, bare det er god kaffe der, var svaret.

Vi møttes i kaffebaren på hjørnet i Sandvika… Zinzino er nemlig tuftet på direktesalg av kaffe.
– Fra dag en var målet vårt å ta kaffen til et helt nytt nivå. Vi ville gi kundene våre muligheten til å skape sin egen hjemme kafé med de beste produktene. Med oss hadde vi leverandører som var kjent for sin lidenskap og nøyaktighet, forteller Dag Bergheim Pettersen.
I årene som har gått, har Zinzino blitt en av de raskest voksende direktesalgsbedriftene i Europa, med salg i hele Norden, Baltikum og USA. De markedsfører og selger espressomaskiner, kaffe, te og tilbehør. Siste tilskudd i sortimentet er Zinzino Balance som fokuserer på langsiktig helse.
– Vi tilbyr kvalitetsprodukter der helse, miljø og en følelse av hverdagsluksus står i sentrum, oppsummerer Dag Bergheim Pettersen. Det er oss i Zinzino!
Så kommer kaffen vi bestilte på bordet. Nytraktet, varm og velsmakende!

Ingen tilfeldighet

I selskapets filosofi ligger å aldri være helt fornøyd med noe. Derfor har de prosjektbasert forbedringsfokus kontinuerlig.
– Ja, vi vil videreutvikle alt. Bedre salgsmateriell, selv om det vi har er ekstremt bra. Web – sosiale medier – offentlige relasjoner. Alt kan bli bedre. Vi outsourcer dersom det er best – vi trener på det vi skal gjøre, vi vil ha maksimalt god logistikk. Nå er vi i 10 land – alle bygget med respekt for lokal kunnskap. Alt må stemme, sier han.

– Selv om salgskurven vår er bratt, bygger vi stein for stein med et ekstremt sterkt kundefokus. Vi har en solid systematikk og salgstrening i særklasse. Det gir suksess, sier han.

Dag Bergheim Pettersen deler gjerne denne suksessen med andre – og trekker frem de omtrent 10.000 som jobber på ulike nivåer i systemet.

– Veldig mange flinke folk som er representert i ulike markeder. Kulturen er sterk og god ute i feltet. Kontoret er viktig, men selgerne er viktigst. Vår viktigste jobb er å legge til rette for at våre partnere skal lykkes, forklarer han.

Bærekraftig vekst

Det lå i selskapets langsiktige strategi å vokse med nye produktområder. Etter en intens research-periode ble Zinzino Balance introdusert. Det er en produktserie med fokus på langsiktig helse.

– Det passet som hånd i hanske. Vi er med å forebygge helseproblemer og til nå er det tatt over 50.000 blodprøver som gir kundene en nøyaktig status. Det er nøkkelen til suksess, forteller han.

Suksessen skal fortsette og derfor er fokuset på produktutvikling sterkt. Allerede denne høsten kommer nyheter innen kosttilskudd og helsekost.

Kaffen vi drikker mens vi prater er god.

– Men det må vel være litt tungt å kjøpe kaffe for en som har lageret fullt, spør vi…

– Det er OK å kjøpe – men jeg kjøper bare der det er godt kaffe.

Dag Bergheim Pettersen setter øynene i meg – men du kunne fått den gratis sier han. Bli selger for oss. Vi har et fantastisk opplegg.

Forsøker han å verve meg?

Selgeren!