ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Full fart inn i fremtiden
Da direktøren i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon gjestet DF dagene fortalt han blant annet om hva vi har i vente de kommende årene.
Deltakerne sperret øyne opp, da de hørte om «my glases» – en type briller som kan ta imot beskjeder og utføre tjenester for deg. Og enda mer fantastisk – du styrer dem med stemmen.
– My glasses, show me the way to Hønefoss. My glasses, take a photo. Thank you, send it to my mother, eksemplifiserte Thon. På engelsk selvfølgelig – for i USA er disse brillene allerede i introduksjonsfasen.
Dette venter oss
Mange spår at tingenes internett (IoT) blir den neste, store digitale revolusjonen. Men hva er det egentlig, og hvordan kan tingenes internett komme til nytte?
Tenk deg at du sløver i sofaen. Plutselig får du et varsel i helse-appen på mobilen om at sofaen melder at du har sittet der i mer enn seks timer, og det er derfor på tide å ta en joggetur.
I gangen står joggeskoene, som det siste halvåret har rapportert inn 25 joggeturer til samme helse-app, hvorav 12 av de totalt 18 timene har foregått på asfalt. Derfor gir appen beskjed om at i dag bør du løpe i terrenget.
Finner ting
Hvor er bilnøklene mine? – du leter, men finner dem ikke.
Gjennom brillene kan du spørre «My glasses – where are my car keys?»
I neste øyeblikk hører du et kraftig lydsignal fra nøklene, og en pil i brilleglasset peker i retningen de ligger.
Helsemåleren som sitter i brillene har allerede varslet legen din om at det snart er på tide med en visitt, og har også bedt legen rekvirere et nytt brett med blodtrykkregulerende medisin fra apoteket.
Du må tilpasse deg
Dette er ikke et usannsynlig skrekkscenario. Derimot må vi venne oss til at tiden da det kun var datamaskiner, mobiler og nettbrett som var tilkoblet Internett snart er forbi. Når de dagligdagse tingene vi omgir oss med blir «smarte» og kan snakke med oss og hverandre via nettet, åpenbarer det seg muligheter der bare fantasien setter grenser.
Dette er en utvikling verken du eller Direktesalgsbransjen kan ignorere. Derimot må du være nysgjerring og stille deg spørsmålet – hva gjør jeg – hvordan kan jeg utnytte dette til min fordel?
Vi er i gang
Mange har smarte nettverkskameraer som kan styres via nettet, bilen din registreres automatisk når du passerer bomstasjonene. Dette gir viktige data myndighetene bruker for å styre når belastningen på veisystemet er som størst. Og smarte strømmålere som rapporterer strømforbruket til strømselskapene automatisk skal være på plass i alle hjem fra 2018.
Datatilsynets direktør advarer om at en slik utvikling må styres. Vi må være skeptiske, spesielt med tanke på personvern. Når alt er tilkoblet nettet blir det vanskelig å ha oversikten og en særlig utfordring oppstår om informasjonen havner i gale hender.
En hovedutfordring er at dagens adresseringssystem på Internett, IPv4, ikke har nok ledige adresser til alle disse tingene og sier etterfølgeren IPv6 er en forutsetning for stabil drift. En slik overgang er imidlertid kostbar, ikke minst med tanke på alt det eksisterende utstyret som må oppgraderes eller byttes ut, både hos nettilbydere og hos brukerne.
Her hjemme har blant annet Telenor startet utrullingen av IPv6.