ARKIV

Du – og kundene dine

februar 3, 2015 3:30 pm

En direkteselger tilbyr og selger merkevarer – men ikke alle er klar over at de selv også er en merkevare.

Du selger varer eller tjenester du er stolt av – men kundene dine skal også være stolte av å handle med deg. Derfor må du bygge deg selv opp som en merkevare. For å bli en suksessrik merkevare må du vinne kundenes tillit.

Merkevarer bygger man med positive assosiasjoner der det du tilbyr dekker godt- eller overgår forventningene over tid – altså kommer kunden tilbake og gjør gjenkjøp. Først da skal du være fornøyd med egen innsats.

Så enkelt – og så vanskelig er det.

Her er noen råd for hvordan du kan bygge opp din personlige merkevare:

Hva kan du tilby som er unikt?
Bruk tid på å reflektere over hvem du er og hva du har å tilby. Når du skal bygge opp din personlige merkevare er det viktig at du fremstår både fra et personlig og faglig ståsted.

Er du aktiv på sosiale medier som Facebook, bør du fremstå i overenstemmelse med hvordan du faktisk er, ikke hvordan du skulle ønske du var. Her er det viktig å tenke på hvilket etterlatt inntrykk du etablerer.

Rydd opp i dine sosiale nettverk for å styrke hvordan du blir oppfattet online. All PR er ikke god PR. Tenk på at alt du deler i sosiale medier og i andre offentlige sammenhenger vil «bli brukt i mot deg». Hatefulle ytringer er lite smart. Ta «kontroll» og presenterer din profesjonelle identitet og merkevare.

Selg deg selv på 20 sekunder. Forfatt din egen «introduksjon». Hvis du skal oppsummere deg selv i løpet av 20 sekunder, hva er det du ville ha fokusert på for å «selge» deg selv med størst mulig overbevisning?

Hva er unikt for selskapet eller bransjen? Er det noe på det kulturelle plan du bør få frem?

Klær skaper folk, heter det. Kleskoder plasserer oss i båser – der vi assosieres positivt eller negativt. Førstegangsinntrykket er vanskelig å endre. Hvordan bør du kle deg i ulike situasjoner? Foran at viktig møte bør du alltid undersøke hva du kan forvente å møte. Bruk Internett til å søke seg frem til bilder av de ansatte – ikke minst av lederne.

Husk at du er unik! Bruk sosiale medier til å markedsføre deg selv. Det beste du kan gjøre – som ikke nødvendigvis passer inn med janteloven – er å synliggjøre din bakgrunn, dine kunnskaper og ferdigheter. Hva er dine egne erfaringer, hva er du opptatt av og har du eventuelt fått noen utmerkelser det er verdt å markedsføre

Den beste personlige merkevaren er den som oppfattes likt og like god både offline og online. Husk at din personlige merkevare hele tiden er i utvikling.

Nøkkelordet for å lykkes med merkevarebyggingen er særpreg, eller mer presist; differensiering. Merkevaren må skille seg ut fra konkurrentene og være svært unikt. Derfor er det viktig å konkret finne ut hvilke budskap du skal spille på i markedsføringen av deg selv.

Historie:

Merkevarebygging oppsto i Europa og Nord-Amerika på 1800-tallet. På grunn av urbaniseringen flyttet mange inn til byene, inn i et kaos av produkter. Dette førte til at merkevarebyggingen utviklet seg til å knytte verdier opp mot produktet, og at innpakningen ble viktig. Markedsføringen ble rettet mot målgrupper, og spilte mye på personlighet. Kjøperen begynte å spørre etter produkter ut fra merkenavnet, og dette er grunnen til dagens tillit/mistillit til varer vi ikke kan prøve før bruk.
(Kilder: Wikipedia og HansPetter.info)