ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Homeparties er kjernen vår
Historien om Norwex startet i 1994 som Eidsvoll Miljøprodukter med forretningsidéen «Rent uten kjemikalier». Nå selges produktene globalt – og her i Norge av 450 konsulenter.
– Konsulenter, understreker Lilian Facht som vi møter over en kopp kaffe i en hotellresepsjon i Oslo sentrum. Hun er akkurat tilbake fra konferanse og presentasjon av den nye katalogen – tur/retur Kiel. Det var en ordentlig vitamininnsprøyting, sier hun.
– Våre selgere er uavhengige provisjonsbaserte konsulenter som har fullt fokus på produkter og kundeservice.
Norwex forretningsmodell strekker seg langt forbi kun å tjene penger. De har satt seg ambisiøse mål for et bedre klima, helse og miljø med et sortiment som skal holde det de lover. Derfor er forskning og produktutvikling viktig.
– Vi skal være en bidragsyter. Våre metoder og produkter kraftig reduserer bruken av kjemikalier innen personlig pleie og rengjøring.
– Våre produkter skal oppfylle det de utgir seg for å være. Og vi er en stolt bidragsyter for et bedre miljø. Produktene våre er lette å bruke, effektive, og samtidig verner de om vår helse og vårt miljø, utdyper hun.
For å tydeliggjøre hvordan verdier og egenskaper samhandler, har Norwex et sterkt fokus på demonstrasjoner overfor kundene.
– Hompeparties, sier Lilian Facht. Suksessfaktorene vår bygger først og fremst på tett kontakt, god informasjon, inspirasjon og glede.
– Og hun vet hva hun snakker om, fordi hun har selv gått alle trappene i direkteslagsbransjen. Hun begynte som konsulent – så salgsleder, administrasjon og leder.
– Nå leder hun 450 Norwex-konsulenter som managing director i Norwex Norge. I løpet av de 3,5 årene hun har ledet selskapet, er omsetningen mer enn doblet. En nedtur som begynte på 90-tallet er snudd til en solid opptur.
Internett som supplement
Konsulentene får salgshjelp fra trykksaker, sosiale medier og hovedkatalogen som oppdateres flere ganger i året.
Weben er ingen «salgskanal» hos Norwex. Det er homeparties og direkte kontakt med våre kunder som er kjernen, mens weben er en effektiv kanal både for bestillinger og informasjonsutveksling.
– Hver konsulent får tilpasset sin side fra oss. Der kan kundene deres bestille selv utenom homeparties-aktivitetene.
Norwex selger til bedrifter også – hotell, barnehager har alle blitt viktige kundegrupper.
– Alle som tenker på miljøet er naturlige kunder hos oss. Mange spør faktisk om hvordan produktene våre beskytter miljøet – før de spør om hva produktene gjør for dem?
Miljøet er budskapet
Norwex-produktene, eller tilsvarende – selges det lite av i dagligvarehandelen.
– Dagligvare er et annet nivå. Vi selger budskap og produkt sammen – det er forskjellen. Vi jobber for kraftig reduksjon og bruk av kjemikalier understreker hun. Miljøet er en del av budskapet vårt – hele tiden.
Lilian Facht ser fornøyd ned på den nye katalogen og strekker den fra mot meg for å vise.
– Nå skal jeg reise! Ut og besøke og motivere 450 konsulenter, sier hun og gjentar sitt mantra.
Man må like og tro på det man gjør.
– Der har du meg, avslutter hun!