ARKIV

”Alle” er på Facebook

april 24, 2015 2:37 pm

Noen tror Facebook er en uinteressant «sladrekanal». Det er feil. Både det du skriver og annonserer der kan bli din beste salgsmedhjelper.

Det er mange måter å bygge opp en base av «likere», men det enkleste er ofte det beste. Opprett en side eller gruppe, og be de du er i kontakt med om å bli med i den.

For aktørene i Direktesalgsbransjen er mulighetene nærmest unike. Det er fordi vi er i en bransje der tett kontakt og oppfølging av kundene er selve hovednerven i vår forretningsmodell.

Den store fordelen med Facebook er at du får et verktøy der du kan nå de rette folkene for deg hver dag og overalt.
Når du har kontroll på kundene dine – og øker med flere potensielle kunder oppstår unike muligheter der du kan presentere nyheter, gi tilpassede tilbud og fortelle historier.

Du kan målrette annonser

Vi er alle i en situasjon der vi ønsker nye kunder – eller økt salg til deler av den eksisterende kundemassen. For å oppnå det første er Facebook-annonsering et fantastisk hjelpemiddel og en av hovedgrunnene til at aviser må se stadig lengre etter annonseinntektene, slik de var tidligere.

Mens aviser og blader skryter av sine opplag eller antallet lesere, kan de ikke garantere hvem, hvor og når du eventuelt treffer målgruppen din. Responsen er avhengig av at de «gamle» mediene faktisk blir solgt, lest og at interessen faller på nettopp ditt budskap. Altså ikke akkurat en lett vei å gå om budsjettet ditt er noen tusenlapper i måneden.

Facebook har utviklet sin suksess på at du bare betaler for de kundene du vil nå. Det gjør du ved å målrette annonsene dine. Du gir selv et budsjett slik at du er garantert at kostnadene holdes under kontroll. Og for et relativt rimelig beløp, kan du nå langt.

Ved å målrette annonsene dine kan du:
• finne de rette kundene på desktop, nettbrett og mobiltelefon.
• formidle budskapet ditt til forhåndsbestemte personer
• du får mest mulig igjen for kroneinnsatsen din, ved å nå bare de folkene som betyr noe for deg

Dette er fremgangsmåten:

• Gå til verktøyet for annonseoppretting og velg målsettingen for annonseringen din.
• Legg inn annonseinnholdet ditt, for eksempel bilder og tekst.
• Deretter velger du målgruppen
• Legg til målrettingsalternativer for å nå de rette kundene.
• Bestem budsjettet, legg til noen flere detaljer du blir spurt om – og klikk på Bestill for å opprette annonsen din.

Slik gjør du valgene:

Sted

• Nå kunder på viktige steder, sortert etter land ,fylke eller by.

Demografi

• Målrett mot folk basert på demografiske opplysninger. Velg for eksempel alder, kjønn, sivilstatus, utdanning.
Interesser
• Målrettingen kan baseres på interesser, aktiviteter, utdanning, yrkestitler.

Husk at du kan bruke målrettingsalternativer som overlapper hverandre:

1 – kvinner.
2 – aldersgruppen 18 og 34 år.
3 – Bor i Hedmark.

Lykke til – men husk «content is everything.»