Kamp om å være best i bransjen

april 24, 2015 2:39 pm

Tiden flyr fort… Sommeren er rett rundt hjørnet. Etter den går innspurten for kandidatene til årets DF-awards som deles ut 14. november på hotell Continental i Oslo.

Direktesalg er en stor, tradisjonsrik og dyktig bransje. En bransje der mulighetene er mange og suksessene kan være store.

Men samtidig vet vi at ingen ting er lett – eller kommer av seg selv i dagens tøffe marked.

– Det er mange faktorer som må stemme for å lykkes, men viktigst vil alltid de personlige initiativ og selgerens pågangsmot være sier formannen i Direktesalgsforbundet Jan-Fredrik Torgersen.

– Men, legger han til; det er mange andre faktorer som produktkvalitet, prisnivå, markedsposisjon og tilgjengelighet som er med å avgjøre mulighetene.

Like vel, er det først og fremst det personlige initiativet – og de kontinuerlige stå-på egenskapene som tydeligst skiller ut vinnerne. De som skaper suksesshistoriene vi liker å høre.

Henger høyt

En gang i året deler Direktesalgsforbundet ut sine DF awards. Det skjer etter innstilling fra medlemsbedriftene. Rammen er både elegant og høytidelig under presentasjonene og overrekkelsene som skjer på årets bransjefest.

En av bedriftene som setter DF awards høyt er Norwex, der Lilian Facht er direktør. Hun har selv fått æren av en DF award fra den svenske søsterorganisasjonen.

– Jeg begynte som konsulent i Sverige og har gått alle stegene i bransjen via salgsleder, administrasjon og nå leder her i Norge, sier hun.

I Norwex velger de ut noen kandidater som utmerker seg til en intern «finale».

– Dette er et viktig arrangement. Viktig, gjentar hun. Tidligere var det også et dagarrangement som vi fikk mye ut av. Der fikk et bredt antall deltakere viktig faglig påfyll samtidig som de møte kolleger på tvers av selskapene. Det ga blant annen en unik mulighet for sosial relasjonsbygging.

Hun håper bransjen i fellesskap kan løfte det slikt arrangement frem på nytt.

Disse vant i 2014

Amway