Passion og stolthet kan ta deg dit

juni 26, 2015 9:14 am

Ingen ting kommer av seg selv. – Vi jobber alltid hardt mot gode løsninger og har en sterk stayerevne uansett hvordan morgendagen ser ut, sier Heidi Nilsen som sammen med mannen har opplevd stor suksess med direktesalg.

Da Heidi og Morten Nilsen startet for Nu Skin i januar 2012 hadde de en bred yrkesbakgrunn, først og fremst fra detaljhandel, som balast. De visste mye om mulighetene som ligger i å drive butikker – men også mye om slit, kapitalkrav, forventningspress og begrensninger.

– Ja, vi er typiske entreprenører og har vært med på mye som har gitt oss en variert erfaringsbakgrunn. Vår arena var knyttet til tradisjonelle salgskanaler. Men vi så at kapitalkravet ofte overstiger det fornuftige, det er dyrt å drifte og på grunn av at rabatter blir stadig vanligere er marginene under press, sier Heidi Nilsen.

Etter blant annet å ha etablert og drevet to butikk-kjeder og et forlag, så de to etter noe annet enn tradisjonell handel på veien videre.

– Vi hadde jobbet mye, og da vi omsider fant tid til å gifte oss etter syv år, skulle det skje med stil på et elegant slott i Sverige. Tre dager til ende!

Alt ble planlagt ned til minste detalj, men en ting fikk hovedpersonen ikke kontroll over…

– Med en stresset og gusten hud kjente jeg at alt ikke var på plass. Og det var bare 10 dager igjen da jeg kjøpte hjelp usett fra en venninne.

Hjelpen var et apparat fra Nu Skin som skulle gi glød, dyprense og trene ansiktet på en naturlig måte. Heidi brukte det tre ganger før bryllupet og ble kjempefornøyd. Ett år senere, etter at selgeren hadde tatt ny kontakt, var Heidi på vei til London på Nu Skin kick-off.

Energi som innsatsfaktor

De to ektefellene har en energi og pågangsmot ut over det vanlige. Nå skjer alt veldig fort.

– Ja, vi tenkte at Nu Skin kunne være en god mulighet, men først sjekket vi selskapet grundig. Vi fant at de har den høyeste rating på den amerikanske børsen og produktene baserer seg på forskning og kliniske studier. Nu Skin har over 75 forskere som også samarbeider med universitetsmiljøer som Stanford University. Produktene er unike fordi de ikke har ”fyllstoffer”, men kun næringsrike virkende stoffer. I dette selskapet stemmer alt, sier Heidi.

Med sin bakgrunn fra butikkdrift, opplevde de kravene for investering som nærmest fraværende, og vekst som lette og veldig oppnåelige. Etter tre måneder hadde de 8 franchiser og en god del distributører i dybden. Før året var gått, var 50 executiver med et stort antall distributører på plass. Altså en stor organisasjon.

– Vi ble enormt trigget av hva som var mulig å oppnå innenfor et rettferdig system der de flinkeste tjener mest. Dessuten er Nu Skin utrolig flinke til å feire når man vokser og har suksess, sier hun.

– Vi har skjønt at det egentlig ikke finnes et tak for denne businessen når det gjelder hvor mye vi kan tjene eller hvor vi kan operere. Men vi må være hands on hele tiden – og vi trener for å bli gode, det er noe av hemmeligheten bak suksess vår, sier hun.

Bekreftelse på suksess

Da de ble tildelt DF award fra Nu Skin betydde det svært mye for de to.

– Det var en bekreftelse på at vi lykkes og at andre setter pris på det vi gjør. Rammene i Gamle Logen var fantastiske – og det var hyggelig å få fullt fokus da jeg ble hentet opp på scenen for å få den prestisjetunge utmerkelsen som Direktesalgsforbundet står bak. Det var ekstra hyggelig å feire sammen med andre bransjefolk og ledelsen i Nu Skin, forteller hun.

Ekteparet har fått et sterkt fotfeste i direktesalgsbransjen og anbefaler gjerne bransjen til andre som liker å være aktive og tilstede på mange sosiale arenaer.

– Dette er en business som er ”ute av syne, ute av sinn”, sier hun – og utdyper; Hvis du ikke snakker om det du driver med, så er det ingen som får greie på det. Du må være utadvendt, stå på og lære av de som har fått det til før deg. Tren for å bli god og husk å ha det gøy underveis. Ingen blir best av å være ego, men du blir det av å hjelpe andre i å lykkes, er hennes beste råd.

Stayer-evne, fokus, målrettet og løsningsorientert oppsummerer Heidi Nilsen!