Innovasjon viser veien videre

juni 26, 2015 9:16 am

– Det beste med å selge for Nu Skin er at det er så enkelt. Du trenger ingen startkapital, produktene er verdensledende og støtten vi gir distributørene er god. Derfor har vi fått en stor markedsandel, drevet frem av nesten 8.000 distributører bare her i Norge, sier Aina Rønning.

Vi møter henne sammen med og Camilla Fleron på kaffebar i Bjørvika. De klarer ikke å skjule gleden ved å skulle presentere en nyhet som vil gi dem enda mer luft under vingene.

De to sikter til ageLOC Me® og strekker apparatet frem mot meg. Stolte! Nyvinningen, med mange unike patenter vil gi kundene sitt helt egentilpasset hudpleieregime, ut fra deres egne behov som analyseres effektivt.

En imponerende utvikling

Nu Skin Enterprises har blitt et av verdens største selskaper innen direktesalg, og produktene selges nå i 52 markeder. Forretningsmodellen bygger på menneskers ønske om å ha kontroll over hvordan de lever – og måten de eldes på.

Aina Rønning har vært i selskapet i 12 år. Nå jobber hun med forretningsutvikling og finner blant annet frem til de rette verktøyene for fremtiden. Hun rapporterer til hovedkontoret for Europa som ligger i Brussel.

Camilla Fleron har med sine 13 år enda lengre fartstid i Nu Skin. Hun er senior account manager og har som hovedoppgave å støtte distributørene, slik at de når sine mål.

– Det har skjedd mye, først og fremst med vår posisjon i en bransje som har blitt mye sterkere. Nu Skin har blitt en akseptert og sterk merkevare. I Norge ble Nu Skin introdusert først i 1999 og vi kan se tilbake på 15 spennende år, forteller Camilla.

Fra starten i USA i 1984 har forskning stått sentralt for Nu Skin – og det gir selvfølgelig en trygghet.

– Våre distributører kan invitere til demonstrasjon av produktene der potensielle distributører og kunder kan se hvordan produktene kan gjøre en umiddelbar forskjell., forklarer hun.

Støtte er viktig

Camilla vil ha personlige relasjoner. Derfor bruker hun telefonen mye og holder tett kontakt med distributørene.

– Vi må ha respekt for at dette er deres levebrød og støtter så godt vi kan. Vi er faktisk som en stor familie. Derfor tar vi lederrollen på stort alvor – også overfor de som møter problemkomplekser som det er vanskelig å løse alene, sier hun.

– Vi skal være der, uansett om det er snakk om en distributør som skaper seg en viktig biinntekt – eller de som har Nu Skin som sitt fulle levebrød, sier Camilla Fleron.

– Dersom spådommene om høyere arbeidsledighet slår til, kan vår bransje være svaret for mange. Det viser erfaringen fra den forrige nedturen. Vi merket ingen tegn til finanskrisen – faktisk økte vi omsetning og inntjening i den perioden, sier hun.

Nu Skin har flyttet sitt norske hovedkontor. Nå holder de hus like ved Operaen i Bjørvika med utsikt ut over Oslofjorden – svært motiverende, tenker jeg.

Og det bekrefter de to!

– Vi trives i jobben. Vi har tro på bransjen og gleder oss til fremtiden. Men vi må sitte i førersetet hele tiden, for ingen ting kommer gratis. Antialdring er et område der Nu Skin har tatt den ledende posisjonen – og det forplikter. Direktesalg er en krevende distribusjonsform, som har vist seg å være riktig for oss.

Er det derfor du er så ivrig med i styret i Direktesalgsforbundet, spør jeg Aina Rønning?

– Bransjefellesskapet er viktig. Vi har fått på plass mye som alle medlemmer følger, der våre etiske regler er et eksempel. I forbundet jobber vi også tett sammen med offentlige organer til felles beste. Og så lærer vi av hverandre. For selv om vi er konkurrenter er vi også kolleger på tvers av selskapene, sier hun.

Det bringer oss over til bransjefesten med DF award…

– Ja, spennende svarer Aina. Vi i Nu Skin legger stor vekt på den utdelingen og mener den er viktig for hele bransjen. Hos oss velger vi ut kandidater som er gode representanter for Nu Skin. Det kan være trygge og gode ledere for andre eller personer som har overgått sine salgsmål, enten som en rakett eller i et litt lengre perspektiv. En slik pris som DF award er, handler om anerkjennelse – ikke bare for en enkelt person, men for hele teamet, sier hun.

Og hvem har dere som vinner i 2015?

– Ikke prøv deg, svarer de to i kor. Det får du ikke vite før 14. november. Slapp av og ha en god sommer så lenge, ønsker de med hvert sitt store sommersmil…

Takk!