ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Jobb med dine sterke sider
For å lykkes i direktesalgsbransjen må du kunne presentere deg selv, ditt vareutvalg og selge. Det er faktisk slik, at dersom du føler du ikke lykkes i tilstrekkelig grad, kan denne artikkelen bety forskjellen for din suksess.
Kundekontakt og salg er helt naturlig for noen og det er naturlig å se på disse som ”fødte selgere”. De elsker å eksponere seg selv, har vareutvalget sitt ”top of mind” til enhver tid – og selger. De selger mye og har suksess. For andre – ja, faktisk de fleste, er salgsaktivitet en utfordring. Men det trenger ikke å være slik.
Du må nemlig ikke tro på myten om at alle selgere som har suksess er utadvendte. Noe mer beskjedne gründere har også egenskaper som egner seg godt til å påvirke andre. Men de må kanskje jobbe mer bevisst med det.
Uansett hvilken gruppe du tilhører, er fellesnevneren direktesalg med alle bransjens spesialiteter og muligheter, der direkte kontakt og oppfølging av kundene dine er den viktigste. Husk alltid at du har et produkt eller en tjeneste som bokstavelig talt kan forandre livene til folkene som kjøper dem.
I denne artikkelen gir vi deg en oppskrift for å styrke og spisse din salgspraksis ved å utnytte de styrkene du har, uansett om du er utadvendt eller mer beskjeden.
Er dette deg?
Kanskje kjenner du deg igjen i en slik beskrivelse; Du har vært i salg i mange år, er glad i å være sammen med mennesker og ha gode samtaler. Men etter en stund vil du ”forsvinne” og ha tid til meg selv. Det oppleves lettere for deg å prate med folk, enn å legge på litt press ved å spørre dem rett ut om å kjøpe.
Du er preget av ”ordentlighet”. Du vil være en venn, og hater tanken på å være en pushy, aggressiv selger. Jeg trodde at kundene mine også følte det slik. Men etter hvert lærte jeg at kunden også tenker; skal han ikke komme til saken snart – jeg vil vite hva han selger, og om det er noe for meg? Hva er prisen – gi meg et tilbud jeg kan akseptere!
Dyrk utgangspunktet
Nå er vi ved svar – og råd nummer en: Du er god til å skape relasjoner. Ikke tvil på at du er i stand til å få en kunde til å like og stole på deg. Det er et fantastisk utgangspunkt, uansett om du er beskjeden eller utadvendt!
Jennifer Kahnweiler, forfatter av «Quiet Influence” sier det ganske presist i en artikkel jeg leste i sommer: Selgere med en beskjeden personlighet kan være svært suksessfulle. Men de må være ”seg selv” og må vite hvordan de skal bruke sine sterke sider. Ikke prøv å bruke de samme teknikkene som utadvendte. Det fungerer ikke, er hennes konklusjon.
Altså, når du lærer å utnytte dine sterke sider, får du innflytelse og tillit, spesielt når det gjelder å bygge langsiktige, lønnsomme relasjoner med kundene dine.
Lad batteriene
Salgsarbeider tapper deg for energi. Dette gjelder særlig for den introverte. Det kan du ikke forhindre. Og du fungerer ikke på ditt beste når batteriene er nesten tomme. Ta deg tid til å være alene og hvile i 10 til 15 minutter i løpet av dagen. Dette vil gi deg den driven du trenger for å få i havn en ny avtale.
Du og jeg…
For den introverte ligger styrken i en-til-en dialoger. Ta deg tid til å forstå kundens behov og se salgsmuligheten. Vis din menneskelige side og finn frem til ting som dere har felles. Snakk om det på en nøytral måte. Senk stemmeleiet – det skaper intimitet mellom dere.
Husk at folk kjøper fra selgere som de kjenner, liker og stoler på. Derfor må du bruke tid på å bygge relasjoner. Du må rett og slett investere både i kundeforhold – og i et fremtidig kundeforhold.
Bli en lytter
Det er bedre for deg at folk forteller sine historier i stedet for at du forteller dine egne. Vis at du har en naturlig nysgjerrighet som gjør andre komfortable når de forteller om seg selv – men ikke trekk det for langt. Det er et faktum at kunder har en tendens til å stole på lyttende personer.
I motsetning til det mange tror, trenger gode selgere ikke å være ”pratmakere”. Du må lytte og kartlegge for å forstå kundens behov. Ha fokus på å fange opp den informasjonen du trenger for å kunne gi et riktig og attraktivt tilbud. Ha fokus på hvordan du kan tilby en løsning på en utfordring eller et problem.
Det beste er om du unngår å selge et produkt, men selger en løsning kunden har behov for. Velg en konsultativ tilnærming og bruk din kompetanse til å veilede kunden og hva de trenger. Lykkes du, gir du verdier som sementerer kundeforholdet for lang tid!
Lukk salget
Nå vet du at kunden din har et behov, at du kan dekke det til en fornuftig pris og du har tillit. Nå er det det opp til deg. Men du får ikke en ny kunde eller et nytt salg hvis du ikke ber om det.
Du har tatt deg tid til å engasjere deg i kunden, lyttet til utfordringene, funnet løsninger og gitt nyttige tips. Nå har du faktisk rett til å be om et salg. Så gjør det – ikke vær redd for å lukke salget. Be om salget. Kunden forventer faktisk det! Og får du ”nei”, ha alltid en reserveplan der du tilbyr en miniversjon til lav pris, som en test. På den måten kan du fortsette å forsterke relasjonene til din fordel.
For å være en vellykket selger, må du altså lære deg hvordan du kan påvirke andre. Husk at øvelse gjør mester. Derfor skal du alltid være godt forberedt og ikke ta noe ”på sparket”. Kunden merker det! Prestasjonsidrett krever målrettet øvelse – slik er det med salg også!
Til slutt: Du når lengst med å være den beste av deg selv, men vær også streng og still krav. Vær systematisk og sett av ”ringe- og kontakttid” som du aldri fraviker – uansett!
Er du i den minste tvil om at du klarer å følge planen du har lagt, fortell om den til andre som måler deg. Da blir planen din forpliktende!