PM International årets vekstbedrift

november 19, 2015 8:10 am

Stående applaus da Gjøvik-bedriftens suksess ble bekreftet av Direktesalgsforbundets leder Jan Fredrik Torgersen under årets bransjefest på Continental i Oslo.

Mens flere bransjer sliter med vekst og lønnsomhet kunne lederen av Direktesalgsforbundet, beskrive en helt annen situasjon for bransjen.

Vi kan glede oss over en sterk vekst, både i Norge og store deler av verden. Våre     22 medlemsbedriftene, og deres ca. 85.000 distributører omsatte i 2014 for over 1,4 milliarder kroner. På verdensbasis steg salget med 6,4 % til 183 milliarder US dollar, sa han i sin åpningstale.

Mest suksessfulle av dem alle i 2014 var PM International. Datterselskapet som har valgt Gjøvik som base for virksomheten. Derfra markedsfører de kosttilskudd og produkter for kosmetikk, hudpleie og helse.

– Vi har ikke ønsket å være noe ekspresstog. Vår strategi er å vokse over tid basert på et godt salgskonsept. Like vel har vi doblet omsetningen de siste 4 årene. Takken for det, sender jeg først og fremst til veldig lojale og dyktige distributører – og selvfølgelig et attraktivt produktspekter, sier Inger Sverresson Hun kunne glede seg over å lede en bedrift med en omsetningsvekst på 30 prosent i 2014!

Den overbevisende veksten til tross, rett bak kommer Norwex Norge AS som i 2014 økte sin omsetning med 28 % – tett fulgt av fjorårsvinneren Zinzino med vekst på 21 %.

Deretter fulgte Mary Kay +9 % og Herbalife +5 % som de fem beste dette året.

De beste distributørene

Hver medlemsbedrift i Direktesalgsforbundet kan nominere et antall kandidater til bransjens høyeste utmerkelse, DF Award. Den beste av disse står igjen på senen som vinner.

Årets vinnere ble: Christopher Wolff fra Zinzino, Gerd Damm Knutsen fra Oriflame, Berit Sæten fra PM-International, Lene Hartvigsen fra Amway US, Charles Wadsworth fra Forever Living Products og Kine Tøndel Iversen fra Mary Kay.

Ekstra imponert blir man av den siste av disse. Kine Tøndel Iversen mottok nemlig sin 5. DF award på rad!

– Dette er ikke en ordinær jobb for meg – det er min livsstil. Det betyr at jeg er ”på” og ser etter muligheter til å forbedre mine muligheter og resultater hele tiden. Jeg liker å jobbe med mennesker og har en god støtte i disse fantastiske produktene fra Mary Key, sier hun.

Kine Tøndel Iversen har jobbet med direktesalg på heltid i 7,5 år og sier det også kan være krevende.

– Først og fremst gjelder det omkring selvdisiplin og struktur. Samtidig må man forstå at en gode del nødvendigvis må skje ”ad hoc” eller som brannslukking. Frihet under ansvar, pleier jeg å si, sier Mary Kays superstjerne.

Om et år samles bransjen igjen til denne fantastiske festen. Hvem som når helt opp da, Kine, PM International – eller noen av de andre dyktige, kan bare fremtiden gi oss svar på.

Uansett – vi gleder oss!