ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Klatret øverst på pallen
Da Christoffer Wulff Pedersen ble kalt opp på scenen for å motta sin DF award for sin innsats for Zinzino, var han den yngste som noen gang har fått denne prisen. Se mulighetene, ta dem og jobbe mye for å nå de målene du setter deg, er oppskriften han har fulgt.
Som tidligere sportsjournalist, kaster jeg meg ut i det, og stiller han standardspørsmålet…
– Hvordan føles det nå?
– DF award – er stort. Veldig stort! Livet mitt har blitt slik jeg håpet det skulle bli. Jeg var salgssjef i et bildekksenter, men jeg har alltid hatt store drømmer og ambisjoner. Derfor
var jeg alltid åpen for nye muligheter. Jeg ville forme min egen fremtid. Nå har jeg jobbet heltid med direktesalg i fem år. I dag blir jeg sett som et ”sluttprodukt”, men jeg har kjempet meg igjennom mange oppturer og nedturer på veien dit jeg har kommet, sier 27-åringen.
Han trekker frem friheten i denne formen for arbeide, men også innsatsen og slitet som kreves. Ingen ting kommer gratis for noen, presiserer han. Dessuten er kona, Christina en god støttespiller – derfor mottok de to prisen i fellesskap. Han gir også stor ros til sin mentor, Øivind Lien som han gladelig deler suksessen med.
– Et eksempel på frihet er at vi nå kan levere minstemann i barnehagen når det passer i døgnrytmen vår – ikke grytidlig for å nå en jobb i byen klokken 8! En annen ting er å stå opp og se seg selv i speilet. Se ”sjefen” rett i øynene og vite at du selv styrer dagen og oppgavene med full frihet under ansvar, sier Christoffer.
Heltidsjobb
De aller fleste i denne bransjen har direktesalg som en bistilling eller ekstrajobb. Christoffer har valgt å gå ”all-in”. Nå har han opparbeidet en kunde og partner/distributør-krets som teller flere tusen personer og en omsetning på flere titalls millioner
– Mye å holde orden på?
– Nei, bare de mellommenneskelige relasjoner og prestasjoner. Zinzino holder orden på hele infrastrukturen og all støtte for oss partnere på en fantastisk måte.
– Vi driver relasjonsmarkedsføring ikke massekommunikasjon via internett. Derfor håndplukker jeg folk og har mitt hovedfokus på sluttbrukeren – fordi det er fornøyde kunder som gir gjenkjøp. Kundetilfredshet presiserer han – gjør vi en god jobb der, vinner vi!
Gir gjerne råd
– Hva kan du si til andre som ser muligheten og vil inn i bransjen?
Christoffer Wulff Pedersen tenker seg om en kort stund – og så kommer rådene…
– Når man skal velge ett direktesalgs-selskap å jobbe med, må du ha genuin interesse for produktene og se etter kundepotensiale. Gjør en grundig jobb på det. Kundetilfredshet er avgjørende – og finn et selskap som har vist positiv vekst og fremgang over flere år. Se etter et tydelig lederskap og at selskapet har ett sterkt fokus og klare fremtidige strategier.
– Finn din drøm og sett dine mål. Se bort fra negative impulser, de må du takle og la drømmen være din drivkraft, sier Christoffer.
Han fremhever bransjens mystikk, de som har ødelagt og mytene mange tror på.
– Pyramidesvindlere har ødelagt mye. Alle som driver innenfor selskaper tilsluttet Direktesalgsforbundet er ganske annerledes og helt seriøse – jeg pleier å si at vi driver personutvikling og salg. Vi gir våre distributører tro på seg selv og det de kan lykkes med. Både som en meningsfylt og spennende jobb – og økonomisk.
– Direktesalg er en bransje full av muligheter, men du må være i stand til å se dem, ta dem og nå målene dine ved å jobbe mye. Da kommer suksessen, avslutter han.