Greier hun å forsvare posisjonen

februar 4, 2016 7:45 am

PM International ble kåret til årets vekstbedrift i fjor. Det er en posisjon de vil kjempe hardt for å beholde.

– Ja så absolutt, sier Inger Sverresson. Hun er daglig leder i selskapets norske virksomhet, og ikke redd for å avsløre grunnen.

– Vi har lagt bak oss et veldig godt år. Veksten fortsetter og teamene jeg omgir meg med hver dag legger ned et imponerende arbeide. På den måten har vi klart å holde salgstrykket oppe og øke salget. Det er rett og slett en god dynamikk hos oss nå.

– Forklar?

– Distributørene og deres ledere er veldig dedikerte og jobber for hverandre. Det gjelder også samarbeidet med oss internt i selskapet. Vi har en stor åpenhet, både når det gjelder å motivere hverandre og fremme kritikk når det er riktig. Vi er rett og slett et godt team som jobber for hverandre, sier hun.

Men som i alle bransjer har vektsbedriften også utfordringer. PM International er et stort konsern der den norske virksomheten kjøper sine varer fra Tyskland – i Euro. I mai i fjor ble den notert til kr. 8.30 men steg så til sitt høyeste på kr. 9.70 ved årsskiftet. Det er en økning på 17 prosent.

– Slett ingen hyggelig situasjon, men det håndterer vi selv om det kan gå ut over inntjeningen på kort sikt. Det store spørsmålet nå er i hvilken grad nedgangen i norsk industri også vil ramme oss og resten av bransjen. Jeg er optimist på vegne av oss alle, fordi vi har en helt annen vekst og overlevelsessjanse enn tradisjonell butikkdrift med alle de endringene i samfunnsstrukturen vi kan forvente oss fremover, sier Inger Sverresson.

– Med en kombinasjon av bransjens personlige oppfølging og gode datasystemer med ditto handelsmuligheter både for distributører og sluttkunder ligger alt til rette for at vi kan bli en vinner – jeg ser det som en kjempemulighet, sier hun.

Må stå sammen

Som bransjeorganisasjon trekker hun frem flere sider ved Direktesalgsforbundet som svært viktige, særlig dersom vi går inn i vanskeligere tider.

– For oss er det kjempeviktig med et sterkt forbund. Det er mye rart i salgsbransjen som vi må distansere oss fra. Vårt etiske regelverk er en garanti for seriøsitet, og vi ber stadig distributørene være tydelig på det. Vi er blant good guys, sier hun.

Økt arbeidsledighet – og ønske om omskolering fra utrygge bransjer til for eksempel direktesalg vil også gi muligheter for mange.

– Det er særlig tre ting å prioritere for den som vil ha suksess. Du må være villig til å stå på. Snakker du med mange, vil mulighetene åpne seg og den som tar til seg kunnskap styrker sine muligheter. Ville, jobbe og lære, oppsummerer Inger Sverresson.

– Lære, vil du si litt mer om det?

– Kompetanse gir oss en trygghet. Derfor satser vi mye på en grundig utdanning av nye distributører. Første steg er grunnutdanning, men etter hvert som distributørene stiger i gradene får de tilbud om mer spesialiserte kurs. Kvaliteten på seminarene våre gjør at det er et mål for mange å kvalifisere til disse. Det gir også mulighet til å møte kolleger i andre land. Vi er en organisasjon som snakker samme språk, sier hun.

Viktig, men ikke viktigst

I enhver bransje er det et jag etter spennende produktnyheter – så også hos PM International.

– Nyhetene er viktige. Selvfølgelig er de det, sier Inger Sverresson. Ved nylanseringer får vi viktig oppmerksomhet og folk strømmer til eventene våre knyttet til det.

– Dessuten merker vi tydelig at organisasjonen er veldig opptatt av nyheter. Men for den langsiktige veksten er ikke produktnyhetene avgjørende. Det er faktisk slik at hovedomsetningen kommer fra noen få produkter som har fulgt selskapet nesten fra dag én, da PM ble grunnlagt i 1993.

Aktørene i Direktesalgsbransjen har gode tradisjoner for å satse på veldedighet. PM International samarbeider med World Vision.

– For hvert produkt vi selger, går 1 Euro til denne organisasjonen. Pengene bruker de til bl.a. fadderbarn og minikreditt til kvinner med oppstartsprosjekter. I løpet av tiden vi har samarbeidet har PM overtatt mer enn 700 fadderskap for barn fra hele verden.

– Minikredittene er en fantastisk hjelp til selvhjelp. World Vision er en god samarbeidspartner for oss, også fordi vi har et innsyn i hvordan pengene brukes – det skal være i form av hjelp som gjør en forskjell for den enkelte – ikke til administrasjon og fancy annonsekampanjer, understreker den daglige lederen som nå har ett overgripende fokus;

Forsvare posisjonen som ”Årets vekstbedrift”!