Utestenges av Olympiatoppen

mars 11, 2016 6:12 pm

Under Sotsji-OL vant deltakere som brukte sportsnæring fra FitLine-serien 33 medaljer. Flest medaljer ble vunnet av utøvere fra Tyskland og Østerrike. Men i Norge utestenger Olympiatoppen deres utøvere fra å bruke denne sportsnæringen. Har frykten for dopinglisten tatt overhånd?

PM International som står bak og går god for FitLine-serien, har i flere år samarbeidet med idrettsforbund, landslag og idrettsutøvere i toppsjiktet. Dette omfatter både det tyske og østeriske skiforbundet (DSV og ÖSV), det tyske ishockeyforbundet (DEB), det tyske sykkelforbundet (BDR), det polske skiforbundet (PNZ), Swiss Sliding samt det tyske stavgangsforbundet- og inlineforbundet (DNV).

– FitLines produktsikkerhet og regelmessige kvalitets- og dopingskontroller var bare to av årsakene til at også Österreichische Sporthilfe, som er støtteapparat for toppidrettsutøvere i Østerrike, har valgt å anbefale sine knapt 500 idrettsutøvere å bruke våre produkter, sier Inger Sverresson, leder for PM International i Norge.

– Som selskap har vi frivillig forpliktet oss til å teste alle FitLine-produkter regelmessig opp mot doping relevante anabole steroider/ prohormoner og stimulerende innholdsstoffer. Alle våre produkter er derfor listet på den anerkjente ”Cologne List”. Cologne List publiserer lister med produkter som testes mot dopingrelevante substanser gjennom NEM-analyse (næringstilskuddsprodukter). Laboratoriet er world wide ledende i sitt kompetanseområde (les mer på www.koelnerliste.com)

Ikke godt nok

Men i Norge tenker vi annerledes – det vil si Olympiatoppen tenker annerledes – og vil ikke at utøverne de støtter skal bruke FitLine-produkter av frykt for stoffer som står på WADAs dopingliste. Det er synd, synes Inger Sverresson, med så tydelige referanser og resultater.

For å redusere risikoen for positive dopingprøver i norsk toppidrett, har Olympiatoppen utarbeidet et kosttilskuddsprogram. Det skal hjelpe utøvere å velge tilskudd med lav risiko for å få i seg forbudte stoffer eller forløpere til forbudte stoffer. De har valgt å prioritere ett analysebyrå – og uteslutter alle andre, inkludert det PM International bruker. Og som de andre lands tilsvarende organisasjoner stoler på.

– Vi benytter et analyse- og kvalitetssikringssystem som er av WADA-akkreditert standard og som blant annet Storbritannia, Australia og Canada har implementert, sier Ina Garthe. Hun er fagsjef for idrettsernæring i Olympiatoppen.

Det aktuelle byrået heter Informed Sport, HFL Sport Sciences Laboratory. De offentliggjør kontinuerlig oversikter over analyserte rene tilskudd.

– I tillegg testes produksjon kontinuerlig, det tas stikkprøver, de vurderer produksjonskvalitet og produksjonslokaler, og kontrollerer for at produsentene opprettholder en god standard, forklarer Ina Garthe.

Klar beskjed

Olympiatoppens valg er derfor å forholde seg til analysemateriale fra ett byrå – og utestenge alle andre uansett metoder, seriøsitet eller referanser fra andre land. Til produsentene som ønsker referanser til toppidrett er derfor beskjeden klar; bruk Informed Sport – eller glem samarbeide med utøvere tilknyttet Olympiatoppen.

– Det finnes en rekke laboratorier med analyseprogrammer, men også her er det et uoversiktlig landskap. Derfor er det kun Informed Sport/HFL som er godkjent for de utøverne som har stipend fra Olympiatoppen eller inngår samarbeidsavtaler med oss, sier Ina Garthe.

For Olympiatoppen er det avgjørende at HFL-laboratoriet har en WADA-akkreditert standard, og ligger i tet med utvikling av testmetoder for å avdekke ulovlige stoffer.

Respekterer avgjørelsen

– Vi vil ikke lage noen konflikt rundt dette, men synes hele situasjonen er absurd så lenge utøvere fra andre land fritt får bruke våre produkter – og oppnår svært gode sportslige resultater. Dette skjer med godkjenning fra nasjonale forbund som også må forholde seg til de strenge WADA-reglene. I Norge har vi fått en situasjon der Olympiatoppen gjør valgene på vegne av utøverne. Derfor utelukkes vi – og det får vi bare ha respekt for, men utøverne går glipp av muligheter – det er jeg sikker på, sier Inger Sverresson i PM International.

Hun tror heller ikke at et sponsorsamarbeid med idretten i seg selv gir så mye i ekstra salg.

– Men det kan gi oss en omdømmefordel overfor alle som har idrettsutøvere som forbilder. Eksempelvis breddeidretten.

Derfor er det viktig for oss, avslutter hun.