ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Din blogg kan styrke mulighetene
Du trenger hverken vær skribent eller fotokunstner for å bruke bloggernes viktigste triks. For det handler først og fremst om å gjøre se tilgjengelig, skape assosiasjoner og fremstille produktet på en spennende måte. Det kan alle klare hvis de vet hvordan.
Vi leser stadig om bloggere i sosiale medier som har hundretusenvis av ”følgere”. De fremstilles som ”rike og vakre” og utgjør suksesshistorier som vi elsker å lese.
Bildet er selvfølgelig mer nyansert, men som direkteselger kan du lære mye av den systematikken de bruker for å oppnå sin suksess. Blogging som bransje og direktesalg har faktisk svært mye til felles – i alle fall i interessevekkingsfasen. Vi har hentet frem et par eksempler;
Danske Alexander Rosenbæk (19) bestemte seg for å blogge om klokker. I dag har han 1,8 millioner følgere, ifølge en artikkel VG publiserte tidligere i år. Men det viktigste vi kunne lese var dette:
– Jeg husker jeg synes det var vanvittig da jeg bikket 10 000 følgere. Det var da jeg skjønte potensialet og begynte å legge ut wristshots (bilder av klokker på håndleddet, red.anm.) og klokker i fete settinger, for eksempel på en dyr bil eller ved et svømmebasseng. Da eksploderte det. Hver uke fikk jeg 10 000 nye følgere.
Størst som kakeblogger
For nesten 12 år siden la Kristine Ilstad ut sin første kakeoppskrift på nettet.
Mens hun har vært i full jobb har det «Det søte liv» blitt Norges største blogg om kaker. Nå hender det så mye som 50.000 personer er innom bloggen hennes på gode dager. Over 15.000 følger henne i tillegg på Instagram. Mens hun har 230.000 følgere på Facebook.
Velg ditt tema
Det er omtrent ingen grenser for hva du kan blogge om. Direkteselgere kan kombinere det de selger med andre interesser. Det viktigste er å sette seg tydelige mål og blogge ut ifra en genuin interesse. Det vil nemlig fort skinne igjennom hvis skribenten ikke er ekte interessert.
Du må ha interesse, kunnskap og lidenskap for det du skriver om. Finn det du brenner for, så vil alt annet komme. Det krever disiplin og ikke minst kreativitet å blogge hver dag. Det viktigste er at bloggen bidrar til noe positivt, både for deg selv og andre.
Får du det til, vil du opparbeide deg en kontaktbase som vil gi deg enorme muligheter – også som direkteselger!