Omsetningstallene for 2015

juni 16, 2016 7:58 pm

Omsetningstallene for 2015 forteller i klartekst om en bransje i vekst.

Medlemsbedriftene i Direktesalgsforbundet omsatte for 1,6 milliarder. Det er en økning på 15 prosent det siste året.

– Handelsnæringen er i endring. I de fleste bransjer er den tradisjonelle butikkdriften under press fra nettbutikker som gjør valget større og fremstår som enklere. Det ingen kan konkurrere med er den personlige veiledning og nærheten til produktet som vår bransje representerer, sier lederen i Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen.

Tall som er hentet inn fra medlemsbedriftene viser et engasjement fra over 80.000 distributører i de 21 medlemsbedriftene.

– Flertallet av disse driver direktesalg ved siden av en annen jobb. Men vi ser en tendens til en endring nå. Arbeidsmarkedet er under press, og våre medlemsbedrifter merker det godt når stadig flere ønsker å begynne som distributører på heltid. Det er en stor interesse for direktesalg og det er vi selvfølgelig glade for, sier Torgersen.

Surfer på suksess

Forever Living doblet salget sitt i Norge og ble den suverene omsetningsvinneren i 2015. Selskapet, som ble etablert i USA i 1978, selger nå i over 150 land. I Skandinavia har Forever hatt distribusjon siden 1998.

– Vi selger hudpleie- og helseprodukter med Aloe vera som hovedingrediens i de fleste av disse. Våre distributører – eller ”Forever Business Owner” FBO, som de heter hos oss, får en sterk støtte som vi har jobbet mye med å videreutvikle de siste årene, forteller Fredric Alerstam som er ansvarlig leder i Skandinavia. En Forever FBO har støtte fra videoer, apper, forskjellige magasin, nyhetsbrev, kampanjer, PR og stor aktivitet på SoMe.

– Oppfølging ved seminarer og salgsstøtte er også viktige satsingsområder for oss, sier Alerstam. Derfor er det arbeidet spesielt med å optimalisere dette de siste årene.

– Direktesalg har store muligheter i Norge der 66 prosent er positive til salgsformen og vi har hatt en utrolig utvikling med en salgsøkning på 105 prosent på ett år. I Europa under ett, ble økningen 23 prosent og både Danmark med 59 prosent og Sverige med 36 prosents økninger er det all grunn til å glede seg over, sier Alerstam.

Forever fortsetter økningen og rapporterer så langt i år om en vekst på ca. 45 prosent. Salgskorpset, FBO har økt de første månedene økt med 25 prosent.

Er en garantist

– Vi representerer det store flertallet av denne bransjen. Det gjør at vi kan representere direktesalg med en felles stemme blant annet overfor myndighetenes organer som vi samarbeider svært godt med, forteller Jan-Fredrik Torgersen.

– Mens man tidligere kunne hevde av direktesalgsbransjen inneholdt ”litt av hvert” er bildet nå et helt annet i en ansvarsfull og dyktig bransje. Mye av dette kan tilskrives fokus omkring våre felles etiske regler som alle medlemmene står bak, og må forholde seg til, avslutter Jan-Fredrik Torgersen.