ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Mulighetene er mange
Det er ledige stillinger i direktesalgsbransjen – mulighetenes bransje, der den som jobber hardt og målrettet både kan utvikle seg, tjene godt og ha det gøy.
Jan-Fredrik Torgersen er leder i Direktesalgsforbundet som organiserer det store flertallet i bransjen. Det er ingen selvfølge å bli medlem, for medlemmene må oppfylle strenge krav blant annet knytet til etiske regler.
– Det er allerede ca 80 000 tusen som jobber sammen med oss. Men det forundrer meg at ikke flere ser muligheten. Arbeidsmarkedet er tøft, noen blir tvunget til å si farvel til jobben og bransjen, mens andre ikke trives slik situasjonen har utviklet seg. Vår bransje er annerledes og det som kan se ut som håpløst andre steder, forvandles fort til muligheter hos oss. Vi kan gi deg tilgang til en forretningsidé – du kan jobbe mye eller lite, hel eller deltid!
Torgersens anbefaling er å starte med å legge en karriereplan der første punkt er å finne ut hva man har interesse for, og så hvilke produkter man gjerne vil jobbe med.
– Dermed er det bare å ta kontakt med det miljøet man ønsker. Alle våre medlemmer er svært åpne og presenterer gjerne både sine forretningsmodeller, fortjenestemuligheter og aktuelle produkter. Det gis grunnopplæring, salgskurs og støtte på mange områder. Kontaktinformasjon finner du under ”medlemmer” her på siden, sier Jan-Fredrik Torgersen.
Bekrefter mulighetene
Henrik Dyrstad i Lux, trives i en bransje som han sier både er utviklende og fremtidsrettet.
– Bransjen kjennetegnes blant annet av gode produkter, små krav til utdannelse og store inntektsmuligheter sier han. Jeg har også fått en fin personlig utvikling på flere områder, sier han.
– Fortell?
– Det er utrolig tilfredsstillende å merke at man utvikles. Jeg har blitt tryggere på meg selv og ser beviser hver gang jeg snakker til en stor forsamling. I denne bransjen bestemmer du tempoet selv, og man tillates å vokse i en takt som er passe for en selv. Dette er en spennende bransje der jeg gleder meg til å utvikles videre, sier Henrik Dyrstad i Lux.
Økonomen ble stjerneselger
Michelle i Nu Skin hadde sin bakgrunn som økonom i IT-bransjen der det mye fokus på anseelse, status og avansement. Når hun i tillegg måtte gå ned i lønn, var det tøft å gjøre endringen.
– Det at jeg gikk ned i lønn i begynnelsen var en stor utfordring. Jeg var nødt til å endre mitt tankesett ved å forlate gamle verdier i forhold til hva som skaper suksess. Tidligere gjorde man suksess ved å fremme seg selv og løfte sin egen posisjon, noen ganger på bekostning av andre, så er suksess i direktesalg basert på å løfte andre frem slik at man lykkes som et team. Jeg vil si at jeg har blitt en bedre lytter og menneskekjenner, sier Michelle i Nu Skin.
– Man er nødt til å knytte personlige relasjoner da de som kommer inn i din organisasjon velger selv om de vil jobbe med deg, frivillig og ikke som ansatt.
Produktene gir resultatet
Øystein trives og sier han jobber mer med hjertet nå enn før, fordi han med Herbalife-produktene og sin egen kompetanse, kan hjelpe folk med å endre livet sitt.
– Jeg selger et resultat og ikke et produkt. Skal du lykkes må du bry deg om de du selger til. Derfor får jeg et mer personlig forhold til kundene mine for å kartlegge behov og for å kunne skreddersy produktløsning som gir gode resultater.
– Nå prater jeg direkte med personer som ønsker å ta tak livet sitt, og det er motiverende sier Øystein i Herbalife.
Felles for de tre er at alle gjerne ser flere kolleger i bransjen. Og i hvert av firmaene blir nye kandidater tatt godt imot og får en omfattende støtte.