Milliardbutikk – med krigstyper

september 8, 2016 10:19 pm

I sommer kunne Dagens Næringsliv ”avsløre” at Norwex snart har 100.000 selgere over hele verden, omsetter for over 1,7 milliarder og tjente over 200 millioner i fjor. Nå bygger de fem ganger så stor fabrikk i Kina.

Hva i all verden? Vi spør Eivind Schackt, direktør for hele Norwex-organisasjonen.

– Jeg ble også overrasket over den oppmerksomheten våre resultater for 2015 fikk. Vi gjorde ikke annet enn det vi skal gjøre, nemlig levere regnskapene for 2015 til Brønnøysundregistrene. Tallene er fantastisk bra, og det var der Dagens Næringsliv först fant kilden som de slo opp på forsiden og som en to-siders artikkel på sidene 6 og 7.

– Noen vil sikkert kalle det et drømmer PR-senario – vi synes det var veldig hyggelig, men kommer fortsatt til å følge vår filosofi med fullt fokus på miljøvennlighet og produktenr, ellers holder vi normalt en lav profil i media, sier Eivind Schackt.

Han forklarer at Norwex er et norsk internasjonalt selskap, og at virksomheten i Norge er viktig, men den store veksten ligger i utlandet og satsing internasjonalt. Det var hyggelig med oppfølgingshenvendelser fra personer og medier, men selve forretningsdriften ble ikke berørt i særlig grad.

– Det er klart at den positive oppmerksomheten gjør oss stolte og påvirker organisasjonen her. Dessuten fikk vi bekreftet at det er gøy å være norsk når det går så bra, sier Schackt.

En eventyrhistorie

Selskapet ble etablert i 1994 som Eidsvold Miljøprodukter, men endret navn da selskapet begynte å eksportere til Canada og USA.

Særlig mottakelsen i Nord Amerika har vært en enorm og bratt salgssuksess der det ble solgt for MNOK 1.617 i forrige regnskapsår – en økning fra allerede fantastiske 907 millioner året før. I Norwex Holding, som eier selskapet, er Bjørn Nicolaysen største aksjonær med 50,9 prosent av aksjene.

Hele Norwex-organisasjonen lever av å utvikle og selge miljøvennlige mikrofiber. Disse er et kunstfiber på størrelse med en to hundredel av et hårstrå. Mikrofiber har revolusjonert rengjøringsteknologien ved å vaske med tørre mikrofiberkluter eller mikrofiberkluter vridd opp i vann. Ved siden av mikrofiber selger Norwex også rengjöringsmidler og velväreprodukter uten kjemikalier

Fordelen som Norwex særlig fremhever er at forbruket av kjemikalier blir mindre som er bra både for hjemmet og miljöet. Direktesalg har hele tiden vært salgskanalen.

Kunne gått helt galt

Men det har ikke alltid gått på skinner. Til avisen trekker Nicolaysen selv frem en svært vanskelig periode på begynnelsen av 2000-tallet som også inkluderte konflikt og senere utkjøp av 50/50 partneren Kai Klingenberg.

Selskapet lå nede med brukket rygg og frem til 2007 var det alvorlig for selskapet. Det ble mye ”gratis”-jobbing og risikoen var stor. – Derfor har jeg ingen dårlig samvittighet for å leve godt nå, konkluderte Nicolaysen til DN. I fjor tok han ut 100 millioner i utbytte.

Alltid direktesalg

– Globalt er interessen for direktesalg størst i det nord amerikanske markedet, der vår omsetning har passert 1,6 milliarder med god margin, men andre markerder vokser også veldig bra. Selskaper som lykkes, kjennetegnes ved at de har veldig gode produkter som markedet etterspør. Vi har i tillegg et veldig viktig miljøaspektet som folk tror veldig på, fremhever Eivind Schackt – som stadig utvider distribusjonen til nye markeder.

Produksjonen på Eidsvoll er for lengst historie. Nå planlegger Norwex ny fabrikk i Kina. Den blir fem ganger så stor som den nåværende. Da tar selskapet samtidig kontroll over større del av hele produksjonskjeden, fra å strikke og veve mikrofiberen til ferdig leverte produkter.

Eivind Schackt ser det som helt naturlig å være medlem i Direktesalgsforbundet, men følger ikke det prinsippet i alle land.

Vi vurderer og ser an land for land. I alt vi gjør og står for legger vi listen veldig høyt. Vi har full respekt for den nødvendige oppryddingen som foregår i en del land, men er ikke en del av den. Vi har en sterkt forankret forretningsstrategi der kvalitet og integritet i alle ledd er en selvfølge som vi følger opp meget tydelig.

Og nettopp der ligger kanskje selve nøkkelen til Norwex-suksessen!

Globale nøkkeltall Norwex 2015:

Omsetning: 1.777,5 millioner

Resultat etter skatt: 237,6 millioner