ARKIV

Du er det du sier…

oktober 19, 2016 3:15 pm

Produktene dine er gode, du kan salgsargumentene på rams og at du kjenner produktegenskapene i detalj. Likevel kan det være helt avgjørende hvordan du sier alt dette i møtet med kunden, som gjør om det blir et salg eller ikke.

I dagligvarebutikker flest byr varene seg frem alene, helt stumme og bare med emballasjen og merkets renommé å stole på. Blant postordreselskapene – eller på Internett er det kanskje enda verre. Der er det ingen hjelp å få for den som lurer på noe om en detalj eller trenger kompetent hjelp for en mer omfattende avklaring.

I andre bransjer er det bedre, men ingen salgsform kan måle seg med den salgsfremmende informasjonen en direkteselger gir direkte i møtet med kunden.

Måten du snakker på kan avgjøre

Når du skal presentere noe – uansett om det er et foredrag, en jobbsamtale eller å selge en vare, er uttaleformen vel så viktig som innholdet i det du sier. Altså måten du sier en ting på.

Les videre slik at du unngår disse 5 feilene.

1. Du høres uengasjerte ut

Snakker flatt, monotont og «følelsesløst». Prøv å bruke øyne og ansikt bevist til å vise følelser, det gjør noe med stemmen. Fortell historier, det lokker engasjement frem på en naturlig måte.

2. Du bruker meningsløse parasittord

Atte, Eeeh, ummmm, aaaah. Slike meningsløse lyder stjeler autoritet og får deg til å høres usikker ut. Derfor må du kutte ut ord eller lyder som ikke har mening. Bli klar over når du bruker dem og forsøk å ta en taus pause når du skal tenke.

3. Du dropper lyd-tegnsetting

Store talere snakker ofte med korte setninger og puster mellom setningene. Slik beholder de kraften gjennom hele presentasjonen. Lær av det, og ikke fortsette i samme fart uavhengig av hva de sier eller hvilke poenget som skal frem.

Når du kommer til et komma, ta en kort pause. Når du kommer til slutten av setningen, ta en enda lenger pause. Pust dypt og gi kundene dine en sjanse til å la budskapet synke inn.

4. Du intonerer feil

Hvis tonehøyden din går opp på slutten av setningen, oppfattes det som et spørsmål eller usikkerhet. Hvis tonehøyden derimot går ned på slutten av setningen, signaliserer dette autoritet og sikkerhet. Lytt til opptak av deg selv. Overdriv intonasjon og hør hvor stor effekt det har.

5. Du snakker utydelig

Den som snakker tydelig blir oppfattet som mer intelligent enn de som ikke gjør det. Husk å ikke mumle! Å artikulere godt er ikke vanskelig, men det kan føles unaturlig. Forestill deg at du leser opp nyheter i radioen, ro ned, pust og uttal ordene tydelig.

Og så da…

Vårt råd til deg er like vanlig som det er enkelt og kjedelig. Men det er like vel det viktigste! Du må øve, som på alt her i livet der vi ønsker å lykkes.

Planlegg salgssamtalen din, fremfør den gang på gang overfor forskjellige venner – be om tilbakemeldinger på det du sier, hvordan det oppfattes og om de som hører på det får list til å kjøpe. Altså om det er salgsutløsende, slik at du får JA!

Bruk iPhonen, eller fotoapparatet ditt til å ta opp øvelsessamtalene og analyser dem. Det er det UTROLIG mye god lærdom i. Lykke til!